Amator odkrył niewidzianą wcześniej mgławicę!

Astrofotograf amator prowadząc obserwację znanego gwiazdozbioru dokonał nowego odkrycia. Wszystko wskazuje na to, że jest to nieznana do tej pory mgławica.

Astronomowie i astrofotografowie działający amatorsko w ramach specjalnego projektu NASA wspomagają profesjonalnych badaczy w odkrywaniu tajemnic kosmosu. Tak było i w tym przypadku. Jeden z astrofotografów uchwycił swym obiektywem plamę, którą nazwał Mgławicą Widmowe Żądło. Znajduje się ona w ogonie dobrze znanego przez astronomów Gwiazdozbioru Skorpiona.

Steeve Body wraz z innymi amatorami kosmosu badali niebo w poszukiwaniu wszelkich oznak mgławic bogatych w tlen. Aby tego dokonać należy użyć znacznie większych teleskopów lub realizując długie ekspozycje sięgające nawet do 100 godzin.

W tym wypadku Body próbując szukać pozostałości po supernowej w Skorpionie, fotografował przez 20 godzin, jednak nie mógł nic znaleźć. Tak mu się przynajmniej wydawało. W rogu zdjęcia Body dostrzegł niebieską plamę. Postanowił spróbować jeszcze raz, tym razem umieszczając odkrytą plamę w środku pola. Po kolejnych 20 godzinach naświetlania i obszernej obróbce uzyskał pożądany obraz – czytamy na portalu.

Body wraz z zespołem szukali jakichkolwiek zapisów na temat dostrzeżonego obiektu, ale niczego nie znaleźli. Wzmiankę na temat mniej więcej tego samego obszaru znaleźli w chińskim czasopiśmie. Sęk w tym, że nie udało się uzyskać potwierdzenia, czy dotyczy ona tego samego obiektu, który sfotografował Steeve Body.

Amatorzy obserwacji najczęściej borykają się z zanieczyszczeniem światłem. W dużych miastach praktycznie uniemożliwia to dokładne badania. W przypadku Steeva Body’ego do swoich obserwacji wykorzystuje specjalne filtry, dzięki którym widzi tylko te długości fal, które go interesują.

Niedawno media podały, że w ramach projektu Catalina Sky Survey czterech badaczy zgłosiło podejrzanie wyglądającą smugę zidentyfikowaną na dostępnych zdjęciach. Sygnał został potraktowany bardzo poważnie i do pracy przystąpił już zespół profesjonalistów. Na szczęście dla nas okazało się, że jest to nieznana asteroida poruszająca się blisko Ziemi, ale nie stanowiąca dla niej zagrożenia.

Źródło: geekweek.pl

Czytaj też: Statek kosmiczny Boeinga już niebawem poleci razem z załogą!

Grafika tytułowa: Shot by Cerqueira / Unsplash