NASA kończy kluczowe testy samolotu X-59. Cichy naddźwiękowiec coraz bliżej pierwszego lotu!

NASA poinformowała o zakończeniu jednego z najważniejszych etapów w rozwoju swojego nowatorskiego samolotu badawczego X-59. W ramach testów naziemnych maszyna nie wzbiła się w powietrze, ale przeszła kompleksową symulację lotu wysoko nad pustynią Kalifornii. Zespół inżynierów sprawdzał, czy systemy pokładowe i oprogramowanie działają zgodnie z założeniami i są gotowe do reagowania w sytuacjach awaryjnych. Te próby miały kluczowe znaczenie dla oceny gotowości X-59 do pierwszego lotu zaplanowanego jeszcze na ten rok.

W trakcie testów X-59 pozostał na płycie lotniska, jednak jego systemy działały tak, jakby faktycznie był w powietrzu. Pilot siedzący w kokpicie miał do dyspozycji w pełni aktywne interfejsy sterujące, które odpowiadały zgodnie z ruchami drążka. W tym samym czasie komputer naziemny generował realistyczne dane o zmiennych warunkach atmosferycznych i parametrach lotu, a samolot „wierzył”, że naprawdę leci. Tego typu zaawansowana symulacja była kluczowa dla sprawdzenia spójności działania wszystkich komponentów.

Testy te są częścią większego programu NASA Quesst, którego celem jest stworzenie samolotu naddźwiękowego mogącego latać nad terenami zamieszkanymi bez wywoływania głośnych „sonicznych grzmotów”. X-59 ma potencjał, by przełamać ograniczenia obowiązujące od dekad w lotnictwie cywilnym, które wykluczają naddźwiękowe podróże nad lądem. Jeśli projekt zakończy się sukcesem, może to oznaczać początek nowej ery w szybkim transporcie powietrznym.

W odróżnieniu od tradycyjnych treningów astronautów, gdzie scenariusze są nieprzewidywalne, piloci uczestniczący w testach X-59 wiedzieli, co dokładnie się wydarzy. Dzięki temu mogli skupić się na reakcjach systemów pokładowych i wskazać potencjalne nieścisłości w działaniu sprzętu. Każdy szczegół – od działania sterów po analizę komunikatów systemowych – był dokładnie rejestrowany i analizowany przez zespoły NASA oraz Lockheed Martin.

Kolejnym ważnym etapem będzie przeprowadzenie prób kołowania na terenie zakładu Skunk Works w Palmdale, gdzie powstał X-59. To właśnie tam samolot po raz pierwszy wyjedzie na pas startowy, co stanowi ostatni krok przed historycznym lotem testowym. NASA nie tylko testuje technologię przyszłości, ale również buduje fundamenty pod komercyjne naddźwiękowe loty nad kontynentami, które będą szybsze, cichsze i bardziej przyjazne dla środowiska.

Źródło: NASA

Czytaj też: NASA reanimuje silniki sondy Voyager 1 przed kluczową modernizacją łączności

Grafika tytułowa: AK / Unsplash