Volvo S60 T8 Polestar Engineered – szybki i wściekły Szwed
Jest niski, zwinny i bardzo szybki. W tym pozornie grzecznie wyglądającym S60 kryje się 405 KM i napęd na cztery koła, także niespodzianka w postaci tuningu Polestar. Hybrydowy układ napędowy zapewnia imponującą moc i niskie spalanie, a dopracowane zawieszenie i układ kierowniczy gwarantują precyzyjną i dynamiczną jazdę.
Volvo S60 to popularny sedan klasy premium, ceniony za komfort, bezpieczeństwo i skandynawską stylistykę. Jego historia zaczyna się jako luksusowy sedan, a kończy na sportowej hybrydzie. Volvo S60 zadebiutowało na rynku w roku 2000 jako następca modelu S70. Początkowo oferowany był jako 4-drzwiowy sedan z napędem na przednią oś lub na cztery koła, z gamą silników benzynowych i wysokoprężnych. Pierwsza generacja (2000-2009) zaprojektowana przez Petera Horbury’ego, dostępna była zarówno w wersji sedan, jak i kombi (V70). W 2003 roku gamę silników poszerzono o jednostkę V8 o mocy 306 KM. Dwa lata później model przeszedł lifting, z nowymi reflektorami, zderzakami i odświeżonym wnętrzem. Druga generacja (2010-2019) bazowała na platformie Forda Mondeo. Wprowadziła bardziej dynamiczną stylistykę i nowocześniejsze technologie. Trzecia generacja (od 2019) zbudowana na nowej platformie SPA, dostępna jest tylko w wersji sedan. Wtedy po raz pierwszy Volvo zaprezentowało limitowaną wersję S60 T8 Polestar Engineered, która wyznaczała nowe granice dla tego modelu. Auto zostało opracowane przez Polestar, markę należącą do Volvo, która specjalizuje się w tuningowaniu i budowie sportowych aut. W ten sposób docieramy do dzisiejszego Volvo S60 T8 Polestar Engineered, najmocniejszej i najszybszej wersji S60 o mocy 405 KM.
Gwiazda Polarna
Polestar (tłum. Gwiazda Polarna) to szwedzka marka założona w 1996 roku, która początkowo zajmowała się przygotowywaniem Volvo do udziału w wyścigach samochodowych. Z czasem Polestar rozszerzył swoją działalność o tuning seryjnych modeli Volvo, a w 2017 roku stał się oficjalną submarką Volvo. Jest to specjalny pakiet optymalizacyjny, który ma na celu poprawę osiągów samochodów Volvo. Obejmuje on zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika, a także zaawansowane parametry układu napędowego, dzięki czemu kierowcy mogą cieszyć się lepszą kontrolą nad pojazdem i większą pewnością siebie podczas jazdy. Pakiet obejmuje także nieznaczne zmiany wizualne.
Przeczytaj też: VOLVO V90 T8 Ultra – Hybrydowa przyszłość luksusowych kombi (conowego.pl)
Miejski ścigacz
Marka Volvo, która kojarzy nam się z luksusem, komfortem i bezpieczeństwem, oferuje także swoje usportowione wersje popularnych modeli. Volvo S60 T8 Polestar Engineered to samochód dla tych, którzy szukają sportowych doznań w połączeniu z komfortem i luksusem Volvo S60 T8. Dzięki modyfikacjom układu napędowego, zawieszenia i hamulców, Polestar Engineered oferuje wyższą moc, lepsze prowadzenie i krótsze czasy przyspieszenia. Wyróżniający się wygląd i sportowe wnętrze podkreślają dynamiczny charakter tego wyjątkowego modelu. Oprócz tego, że duża moc 455 KM pojawiają się min. na V90, to jednak o wiele większe wrażenie robi model S60, który w przeciwieństwie do V90, oprócz tylko większej ilości koni mechanicznych, oferuje dużo więcej. Volvo S 60 T8 w swojej najmocniejszej wersji Polestar Engineered można rozpoznać, może nie z daleka, ale za to z bliska. Pierwsze rzucają się 20 calowe, niskoprofilowe felgi z pomarańczowymi zaciskami hamulcowymi. Są to sześciotłoczkowe zaciski Brembo wykonane z lekkiego stopu aluminium. Zaciski te współpracują z 371-milimetrowymi, wentylowanymi tarczami hamulcowymi. Z tyłu pojazdu zamontowano czterotłoczkowe zaciski hamulcowe Brembo również wykonane z lekkiego stopu aluminium, które w połączeniu z 330-milimetrowymi, wentylowanymi tarczami hamulcowymi, gwarantują stabilne i mocne hamowanie tylnej osi. Układ hamulcowy w Volvo S60 T8 Polestar Engineered należy do czołówki w swojej klasie. Gwarantuje on wyjątkowo mocne, precyzyjne i stabilne hamowanie.
Zmiany względem S60
W dużym skrócie różnice względem standardowego S60 obejmują wygląd zewnętrzny, wewnętrzny, układ napędowy no i ostatecznie osiągi. Polestar Engineered wyróżnia się agresywniejszym pakietem aerodynamicznym, obejmującym m.in. zmodyfikowany przedni zderzak, boczne progi i dyfuzor tylny. Standardowo S60 T8 Polestar Engineered wyposażony jest w 20-calowe felgi aluminiowe o unikalnym wzorze, podkreślające sportowy charakter auta. Wewnątrz S60 T8 Polestar Engineered wyposażony jest w wygodne fotele sterowane elektronicznie, zapewniające lepsze trzymanie boczne i komfort podczas dynamicznej jazdy. Wnętrze wykończono czarnymi elementami dekoracyjnymi i przeszyciami w kolorze kontrastowym, podkreślającymi sportowy charakter auta oraz zastosowano jasno pomarańczowe pasy bezpieczeństwa. Auto dysponuje zmodyfikowanym silnikiem, który generuje łączną moc 405 KM i 640 Nm. Wyposażony jest w obniżone i utwardzone zawieszenie, zapewniające lepszą kontrolę nad nadwoziem i bardziej dynamiczne prowadzenie. Wszystkie te zmiany sprawiają, że auto świetnie trzyma się drogi, ma bardzo precyzyjny układ kierowniczy, jest szybkie, dynamiczne i oferuje niemal sportowe osiągi.
Zgrana Hybryda
S60 T8 Polestar Engineered napędzany jest hybrydowym układem napędowym, który łączy w sobie 2-litrowy silnik spalinowy z turbodoładowaniem oraz silnik elektryczny. Łączna moc wynosi 405 KM, a moment obrotowy to 640 Nm. Dzięki temu auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w niecałe 5 sekund i osiąga prędkość maksymalną, ograniczoną elektronicznie 180 km/h. Takie osiągi dostępne są w trybie Polestar, który wybieramy w opcjach systemowych. Trzeba pamiętać, że jest to najszybszy i jednocześnie najbardziej paliwożerny tryb. Przełączając auto w ten sportowy tryb, silnik cały czas pracuje na wysokich obrotach i jest w gotowości do dynamicznej jazdy. Komputer pokazuje wówczas spalanie na poziomie 21 l/100km. W trybie standardowym, który tu nazywa się Hybrydowy auto także ma całkiem przyzwoite osiągi. Wszystko to dzięki silnikowi elektrycznemu, który jest bardzo mocny i wydajny. Jazda w tym trybie jest najbardziej komfortowa, gdyż silnik spalinowy załącza się dopiero po przekroczeniu 70 km/h. W innych hybrydach, takich jak Honda, Peugeot czy Citroen, silnik zazwyczaj odpala się po przekroczeniu 50km/h. W Volvo, zanim bateria się wyczerpie, spalanie w mieście wyniosło podczas testu niecałe 3 l/100km. Możemy też wybrać tryb elektryczny i wówczas korzystać tylko z napędu elektrycznego, ale bateria ograniczy nas do 40 km zasięgu.
Przeczytaj też: Volvo XC40 Recharge Twin – radość z jazdy to mało powiedziane (conowego.pl)
Ładowanie w biegu
Volvo S 60 Polestar Engineered jest hybrydą, ale ani twardą, ani miękką. Standardowe twarde hybrydy można bowiem ładować jedynie z punktu ładowania lub gniazdka, natomiast miękka hybryda, nieustannie doładowuje akumulatory, silnikiem spalinowym i nie wymaga ładowania z gniazdka. Dobrze znamy to z rozwiązań Hondy, Nissana lub innych producentów. Natomiast ten S60 ma wtyczkę typu Plug-In i możemy ładować go na stacji, ale ma też możliwość ładowania akumulatorów podczas jazdy na silniku spalinowym. W tym celu wystarczy w opcjach systemowych wybrać (każdorazowo po uruchomieniu silnika), tryb ładowanie i wtedy bateria zacznie się ładować. Po pokonaniu 44 km udało mi się naładować akumulatory do 28%. Czy warto w ten sposób ładować? Tak, ale pod warunkiem, że jedziemy w trasę, ponieważ wówczas zwykle jedziemy z dużą prędkością, w wtedy zawsze działa silnik spalinowy.
Twardy i szybki
S60 T8 Polestar Engineered wyróżnia się również dopracowanym zawieszeniem i układem kierowniczym, które zapewniają precyzyjną i dynamiczną jazdę. Auto jest stabilne w zakrętach i pewnie reaguje na ruchy kierownicy. Jazda nim jest dużo mniej komfortowa, niż każdym innym Volvo, ale decydując się na usportowione auto, godzimy się na pewne kompromisy. S60 ma dość twarde zawieszenie i jazda po mieście, po nierównej jezdni jest mało komfortowa. Ale twarde i niskie zawieszenie gwarantuje, że Volvo świetnie trzyma się trasy nawet przy dużych prędkościach i na zakrętach. Do samochodu wsiada się też bardzo nisko i tak samo wysiada z niego, co także jest mniej wygodne. Wyciszenie wnętrza kabiny także nie jest najmocniejszą stroną S60, podczas szybkiej i dynamicznej jazdy wyraźnie słyszymy silnik, a twarde zawieszenie przypomina nam w jakim aucie siedzimy.
Podsumowanie
Volvo S60 T8 Polestar Engineered to wyjątkowy samochód, który łączy w sobie luksus, osiągi i sportowy charakter. Hybrydowy układ napędowy zapewnia imponującą moc i niskie spalanie, a dopracowane zawieszenie i układ kierowniczy gwarantują precyzyjną i dynamiczną jazdę. Auto jest idealnym wyborem dla osób, które szukają sportowego sedana o wysokim komforcie i luksusowym wykończeniu. Należy jednak pamiętać, że nie jest to samochód dla przeciętnego fana Volvo, czyli takiego, który kocha cichą, miękką, komfortową jazdę. Volvo S60 T8 Polestar Engineered to auto, które charakteryzuje twarde zawieszenie, które nie każdemu może się podobać, niskie nadwozie, do którego trudniej się wsiada i porywczy charakter, który sprzyja większemu zużyciu paliwa. Jest to chyba pierwszy Volvo, którego nie można nazwać rodzinnym samochodem, ale prawda jest taka, że jest to miejski ścigacz.
Cena: od: 350 000 zł