Blue Origin bada problem ze spadochronem New Shepard

Podczas ostatniego lotu suborbitalnego Blue Origin New Shepard spadochron nie napełnił się całkowicie, ponieważ lina kontrolująca jego rozszerzanie nie została przecięta zgodnie z planem.

Jeden z trzech spadochronów kapsuły załogi New Shepard nie napełnił się całkowicie podczas opadania kapsuły podczas ostatniej misji NS-25. Na szczęście pozostałe dwa spadochrony działały normalnie i kapsuła wylądowała bez żadnych problemów.

Podczas odprawy zorganizowanej 31 maja na temat zbliżającego się lotu testowego załogowego Boeinga CST-100 Starliner , urzędnicy NASA oświadczyli, że Blue Origin poinformował ich o problemie ze spadochronem, ponieważ spadochrony w innych pojazdach, takich jak Starliner, wykorzystują podobne komponenty – czytamy na portalu.

NASA również bada problem

Kierownik programu załogi komercyjnej NASA Steve Stich, powiedział, że spadochrony są zaprojektowane tak, aby otwierać się etapami, w celu ograniczenia obciążenia spadochronów. W tym przypadku jeden ze spadochronów utknął w tak zwanym pierwszym etapie.

Zaobserwowaliśmy, że przecinarki z jakiegoś powodu nie przecięły tej linii – powiedział. Stich.

Spadochrony Starlinera wykorzystują podobny nóż, ale Stich powiedział, że testy nie wykazały żadnych problemów ze spadochronami używanymi na Starlinerze. Stanowiło to „racjonalne uzasadnienie lotu” dla kontynuacji startu Starlinera.

Trzy, ale wystarczy jeden

Nasz system New Shepard wykorzystuje trzy spadochrony i jest zaprojektowany tak, aby bezpiecznie lądować przy tylko jednym rozłożonym. Przeprowadzamy dokładne przeglądy każdego systemu lotu po locie i ta analiza jest kontynuowana. W dalszym ciągu udostępniamy dane i analizy dotyczące rozmieszczenia spadochronów naszemu dostawcy spadochronów, NASA i dostawcom startów – powiedział rzecznik Blue Origin.

Spadochrony stworzyły problemy dla kilku pojazdów z załogą, które z nich korzystają. Portal przypomniał o testowym locie załogowego statku Star liner, który został przełożony w zeszłym roku, częściowo w celu wymiany elementów spadochronu zwanych „miękkimi ogniwami”, które nie zapewniały odpowiednich marginesów bezpieczeństwa.

Z kolei SpaceX stanęło przed własnymi wyzwaniami podczas opracowywania spadochronów dla statku kosmicznego Crew Dragon i niedawno zauważyło, że podczas rozmieszczania jeden z czterech spadochronów otwierał się wolniej niż pozostałe, ale mimo to napełnił się całkowicie.

Źródło: spacenews.com

Czytaj też: Udane uruchomienie drukarki 3D do metalu na ISS drogą do samowystarczalności?

Grafika tytułowa: Natalya / Unsplash