Testujemy DS 4 Cross – nowoczesny luksus w futurystycznym wydaniu
DS 4 Cross, to model, który łączy awangardowy design z terenowym charakterem. W tej recenzji przyjrzymy się bliżej kompaktowi, który wyróżnia się nie tylko stylistyką, ale także innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi.
DS Automobiles to niezależna marka, wydzielona z Citroëna. Jej korzenie sięgają lat 50. XX wieku, kiedy to Citroën DS zyskał sławę jako awangardowy model. Pierwsze modele powstały w roku 2011 jako submarka Citroena, ale zaraz potem 2014 zadebiutowała, jako samodzielny brand – DS Automobiles. Obecnie DS kontynuuje tradycję, oferując samochody o unikalnym charakterze i w wielkim skrócie można powiedzieć, że DS to luksusowy Citroen, podobnie jak Lexus dla Toyoty czy Acura dla Hondy.
Siła zachwytu
Musze powiedzieć, że moje pierwsze słowa na widok DS4 brzmiały – Wow! Gdy wsiadłem do środka, to wypowiedziałem te same słowa. Do niedawna uważałem Citroena za markę, która proponuje nowoczesne i odważne rozwiązania. Szybko jednak okazało się, że to DS oferuje totalnie futurystyczne samochody, które wyglądają jak z innego świata. DS 4 to kompaktowy hatchback, który łączy cechy luksusowego auta z praktycznością codziennego użytku. Jego proporcje są harmonijne, a wyraziste linie nadają mu charakterystyczny wygląd. Wysoka jakość materiałów i dbałość o detale wyróżniają go na tle konkurencji.
Nie da się zaszufladkować
DS 4 to propozycja dla tych, którzy cenią innowacyjny design, luksus i wyjątkowość. To samochód dla osób, które nie boją się wyjść poza schematy i oczekują czegoś więcej od kompaktowego hatchbacka. DS to marka, która nie boi się łamać schematów i tworzyć samochody o niebanalnym charakterze. Auto, które testujemy, to model, który trudno zaszufladkować – jest to coś pomiędzy wysokim kompaktem a niskim SUV-em.
Przeczytaj też: Testujemy Volvo XC 40 – kompaktowy i stylowy SUV
Piękne detale
DS 4 przyciąga wzrok swoimi proporcjami. Krótki zwis przedni i niska linia maski nadają mu sportowego charakteru. Nadkola mogą pomieścić duże felgi aluminiowe o średnicy nawet 20 cali, które idealnie pasują do bryły nadwozia. Karoseria ma wiele dynamicznych linii i załamań. Może to niektórym się nie podobać, ale na pewno nadaje mu indywidualności i pewności siebie. Tylna część ma kształt hatchbacka, który ładnie kontrastuje z opcjonalnym dwukolorowym dachem. Wysuwane klamki drzwi i stylowe, teksturowane światła LED sprawiają, że DS 4 wygląda bardzo efektownie. Jest także bardziej aerodynamiczny niż zwykły crossover, częściowo dzięki niskiemu dachowi i płaskiej podłodze.
Nowoczesny design
Wnętrze samochodu DS 4 jest eleganckie i nowoczesne. Wykończone jest wysokiej jakości materiałami, takimi jak skóra, alkantara, karbon i drewno. Deska rozdzielcza jest zintegrowana z 10-calowym ekranem dotykowym, który obsługuje system multimedialny DS IRIS. Pod ekranem znajduje się 5-calowy panel dotykowy, który służy do sterowania różnymi funkcjami, takimi jak klimatyzacja, nawigacja czy radio. Ten nietypowy, ale praktyczny interfejs znajduje się w środkowej części samochodu przy przełączniku biegów. Ułatwia dostęp do najczęściej używanych funkcji za pomocą gestów. Żeby go aktywować wystarczy przytrzymać dłużej na nim palec. Wówczas na centralnym ekranie głównym pojawią się skróty do najważniejszych aplikacji. Mały ekran służy też do powiększania i zmniejszania mapy nawigacji poprzez „szczypanie” ekranu. To interfejs, który łączy oryginalność z funkcjonalnością, a nie z przesadą. Deska rozdzielcza ma też futurystyczny wyświetlacz Head-up, który pokazuje informacje na przedniej szybie w technologii rozszerzonej rzeczywistości. Wnętrze DS 4 jest przestronne i komfortowe, a także pełne zaawansowanych technologii.
Wersja Cross
DS ma więcej do zaoferowania niż zwykły hatchback. Jeśli szukamy crossovera, który łączy w sobie styl i funkcjonalność, możemy się zainteresować wersją DS 4 Cross, która nie jest wyższa ani większa od podstawowego modelu. Ma tylko dodatkowo relingi dachowe, czarne plastikowe elementy i system pomagający na stromych zjazdach. DS 4 to samochód o nowoczesnych proporcjach, które zawdzięcza ulepszonej wersji platformy Grupy dla średnich i dużych pojazdów podobną do Peugeot 308. DS 4 oferuje wszystkie zaawansowane rozwiązania techniczne znane z DS 7, ale w mniejszym i lepszym wydaniu. Szczególnie wyróżnia się interfejs i systemy asystujące kierowcy.
Przeczytaj też: Testujemy samochód elektryczny Peugeot e-2008 GT – kompaktowy SUV z dynamiką sportowego Coupe
Twarda hybryda
Luksusowa francuska marka stawia na hybrydy typu plug-in. W DS 4 możemy wybrać taki układ napędowy, który daje łącznie 222 KM i pozwala jeździć do 60 km na napędzie elektrycznym. Mamy też do wyboru sprawdzone jednostki benzynowe i diesla. DS 4 otrzymał automatyczną, ośmiobiegową skrzynię biegów i elektryczny hamulec ręczny, dzięki czemu zyskaliśmy więcej miejsca na schowki i oryginalny, mały drugi ekran dotykowy w konsoli.
System z Rolls Royce
Auto ma bardzo komfortowe zawieszenie, które zapewnia płynną jazdę. Radzi sobie z większością nierówności i dziur. System zawieszenia samochodu DS 4 nazywa się DS Active Scan Suspension. Jest to innowacyjny system, który za pomocą kamery umieszczonej w przedniej szybie skanuje drogę przed pojazdem i na bieżąco dostosowuje zawieszenie do jej stanu. Dzięki temu system zapewnia komfort i płynność jazdy w różnych warunkach, zarówno na gładkich, jak i nierównych nawierzchniach. To drogie rozwiązanie było dotychczas stosowane w najdroższych samochodach świata min. w limuzynach Rolls Royce.
Podsumowanie
DS 4 to luksusowy, kompaktowy model francuskiej marki, który oferuje awangardową stylistykę, wysoką jakość materiałów i zaawansowane technologie. Samochód dostępny jest w wersji hatchback i cross, a także jako hybryda plug-in o mocy 225 KM. DS 4 wyróżnia się komfortowym zawieszeniem z systemem DS Active Scan Suspension, który skanuje drogę i dostosowuje się do jej stanu. Wnętrze samochodu jest eleganckie i nowoczesne, z dotykowym ekranem, cyfrowymi wskaźnikami i wyświetlaczem Head-up. DS 4 to ciekawa i udana propozycja w segmencie kompaktowym, która łączy piękno i technologię z wygodą.
Cena: od 174 400 zł