Testujemy Hondę CR-V Advance – luksusowy SUV z duszą hybrydy
Honda podnosi poprzeczkę w segmencie SUV-ów z napędem hybrydowym, oferując zarówno wersję e:HEV, jak i e:PHEV. Nowa CRV’ka jest paliwooszczędna, oferuje duży zasięg, ma niską emisję Co2, nowoczesne oraz luksusowe wnętrze, jest superbezpieczna i ma zupełnie nowe nadwodzie.
Honda postawiła wszystko na głowie i najnowszy model CR-V przeszedł dużą metamorfozę. Honda CR-V z 2023 roku jest całkowicie nowym modelem, który ma większe wymiary zewnętrzne i dłuższy rozstaw osi niż Honda CR-V 2022, ma zupełnie inny design nadwozia, reflektorów i atrapy chłodnicy, ma bogatsze wyposażenie standardowe i opcjonalne, w tym m.in. podgrzewane i wentylowane fotele przednie, wyświetlacz head-up, system audio z 9 głośnikami, system parkowania automatycznego i wiele, wiele innych. Samochód do tego stopnia się zmienił, że gdyby zakryć logo Hondy, to raczej nikt by nie zgadł co to za model. Ale czy wszystkie zmiany są na plus? Sprawdzamy.
Znana i lubiana
Honda CR-V to jeden z najpopularniejszych SUV-ów na świecie, który od lat cieszy się uznaniem kierowców. To producent, który jako jeden z pierwszych oferował miejskie terenówki długo, zanim zaczęli to robić inni producenci. Honda wprowadziła do swojej oferty i sprzedaży Hondę CR-V w 1995 roku. Był to jeden z pierwszych samochodów typu SUV na świecie, który konkurował z Toyotą RAV4. Od tego czasu Honda CR-V doczekała się sześciu generacji, z których najnowsza zadebiutowała w 2023 roku w dwóch wersjach hybrydowych – e:HEV i e:PHEV. CR-V Advance to najwyższy poziom wyposażenia, który ma przyciągnąć klientów szukających luksusu i komfortu.
e:HEV czy e:PHEV?
Honda CR-V Advance jest dostępna zarówno z napędem e:HEV, jak i e:PHEV. Oba systemy wykorzystują ten sam silnik benzynowy 2.0 o mocy 181 KM, który współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi. Różnica polega na tym, że e:HEV jest miękką hybrydą typu self-charging, czyli nie wymaga ładowania z zewnętrznego źródła, natomiast e:PHEV jest hybrydą typu plug-in, czyli ma większą baterię, która pozwala na jazdę na samym prądzie przez około 80 km, ale wymaga podłączenia do ładowarki. Testowany model to miękka hybryda z napędem e:HEV, a zaletą tego rozwiązanie jest to, że samochód jest zawsze gotowy do jazdy, nie trzeba się martwić o to czy bateria jest rozładowana. Ponadto, system hybrydowy działa płynnie i cicho, zapewniając dynamikę i niskie zużycie paliwa. Według danych producenta, średnie spalanie CR-V e:HEV to 5,5 l/100 km, a emisja CO2 to 126 g/km. W praktyce jednak, te wartości mogą być wyższe, zwłaszcza przy szybszej jeździe lub na trasie i oscylują w okolicy 8l/100 km.
Przeczytaj też: Testujemy Hondę HR-V e:HEV – efektowny SUV o stylistyce sportowego coupe
Zaletą napędu e:PHEV jest to, że samochód może jeździć na samym prądzie, co jest korzystne dla środowiska i dla portfela. 80 km to wystarczający zasięg, aby dojechać z domu do biura i z powrotem. Według danych producenta, średnie spalanie CR-V e:PHEV to 1,6 l/100 km, a emisja CO2 to 36 g/km. W praktyce jednak, te wartości zależą od tego, jak często i jak długo ładujemy baterię, oraz od stylu jazdy. Tego silnika jeszcze nie mieliśmy okazji testować, ale prowadząc inne hybrydy plug-in, faktycznie możne stwierdzić, że możemy poruszać się wyłącznie na silniku elektrycznym, o ile nie przekroczymy konkretnej prędkości. Wówczas silnik rzadko się uruchomi albo wcale. Natomiast pewnym nieudogodnieniem napędu e:PHEV jest to, że samochód jest cięższy i droższy od wersji e:HEV, a dodatkowo trzeba pamiętać o regularnym ładowaniu baterii.
Wyposażenie premium
Honda CR-V Advance to najwyższy poziom wyposażenia, który oferuje wiele elementów poprawiających komfort i bezpieczeństwo jazdy. W standardzie znajdziemy m.in. adaptacyjne reflektory LED, elektrycznie regulowane fotele przednie z pamięcią, podgrzewaniem i wentylacją, podgrzewane fotele tylne, wyświetlacz head-up, system audio z 9 głośnikami, nawigację satelitarną, kamerę cofania, asystenta pasa ruchu, system wspomagania hamowania awaryjnego, system utrzymania prędkości z funkcją Stop&Go, system rozpoznawania znaków drogowych, system monitorowania martwego pola, system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu, system parkowania automatycznego i wiele innych. Wnętrze CR-V Advance jest bardzo przestronne, czyste i gołym okiem widać wysoki standard i jakość wykończenia. Deska rozdzielcza jest czytelna i ergonomiczna, z dużym ekranem dotykowym w centralnej części oraz cyfrowymi zegarami. Fotele są wykonane ze skóry syntetycznej, są podgrzewane i sterowane elektronicznie, ponadto są wygodne i dobrze trzymają ciało w zakrętach. Multimedialna kierownica jest miękka, dobrze leży w dłoni, a wszystkie przyciski do obsługi komputera, asystentów i muzyki są rozmieszczone, w taki sposób, żeby kierowca nie musiał biegać oczami po kierownicy. Ciekawym rozwiązaniem jest umieszczenie na kierownicy przycisku do jej podgrzewania. W sumie jest to najlepsze z możliwych miejsc, a nigdzie indziej tego nie spotkałem.
Nowoczesny i praktyczny
W centralnej części kokpitu znajdziemy ekran dotykowy, który możemy bezprzewodowo połączyć ze smartfonem Android lub IOS, a poniżej kilka przycisków fizycznych do obsługi min. klimatyzacji i innych funkcji. Bardzo mnie cieszy brak paneli dotykowych, które trudno jest pokochać, ze względu na fakt, że nie można ich obsługiwać bezwzrokowo. Przycisk fizyczny ma swój kształt oraz skok i gdy zostanie wciśnięty, to zawsze mamy pewność. W przypadku płaskich paneli dotykowych zawsze musimy oderwać wzrok z ulicy na sekundę, żeby wcelować w przycisk, a często dodatkowo upewnić się, że został aktywowany dotykiem. Na tunelu znajdują się przyciski służące do wyboru biegów i trybów jazdy. Nowy trend w postaci przycisków, zamiast gałki ewidentnie zdobywa popularność. Osobiście miałem okazję jeździć także innymi samochodami z tym rozwiązaniem i jest ono bardzo wygodne.
Przeczytaj też: Honda Civic e-HEV Advance: hybryda z charakterem
Wysoki komfort
Przestrzeń dla pasażerów zarówno z przodu jak i z tyłu jest bardzo duża. Wsiadając do CR-V czujemy dużą wygodę i komfort. Samochód jest przestronny, szeroki i długi. W części tylnej znajdziemy także rozkładane siedzenia, dwustrefową klimatyzację i opcjonalnie podgrzewane fotele. Bagażnik ma pojemność 617 litrów w wersji e:HEV i 497 litrów w wersji e:PHEV. Tylna kanapa jest dzielona w proporcji 60/40 i można ją łatwo złożyć, uzyskując płaską powierzchnię ładunkową. Pasażerowie mają też do dyspozycji dwa porty do ładowania USB-C.
Podsumowanie
Honda CR-V Advance to samochód dla osób, które szukają praktycznego i komfortowego SUV-a z napędem hybrydowym, który oferuje wysoki poziom wyposażenia, jakości, ale i bezpieczeństwa. Honda jest przewrażliwiona na punkcie bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów, o czym możemy przekonać się w kolejnych, nowych modelach. Najnowszym wynalazkiem, który absolutnie polecam i jestem przekonany, że wkrótce trafi do innych producentów, jest… kamera w prawym lusterku. Uruchamia się, gdy włączamy kierunkowskaz do skrętu w prawo i wyświetla na ekranie centralnym widok ulicy, który przy samochodzie o tak dużych gabarytach bardzo pomaga. Niby żadna rewolucja, ale niweluje problem martwego punktu. Ponadto o prowadzeniu CR-V mogę powiedzieć same dobre rzeczy. Zastosowanie skrzyni biegów e-CVT, która nie jest typową skrzynią biegów, ale systemem sterowania mocą między silnikiem spalinowym, a elektrycznymi sprawia, że zmiany biegów nie czujemy. Podczas jazdy słychać jest zmieniające się obroty silnika dostosowane do prędkości, ale samochód jedzie płynnie jak elektryczny. Spalanie jak na tak wielki SUV uważam, że jest na niskim poziomie, bowiem 8l/100km to wynik, którego nie powstydziłby się żaden szanujący się producent.
Ceny zaczynają się od 213 900 zł