Czy telewizja to przeżytek? Jak streaming wpływa na oglądalność tradycyjnej telewizji?

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Platformy streamingowe to coraz popularniejsza alternatywa dla telewizji. Wybierają je zwłaszcza młodzi ludzie, którzy czasami nawet rezygnują z posiadania telewizora w domu. Jednak tradycyjne środki przekazu w Polsce wciąż cieszą się sporym zainteresowaniem. Jak wygląda struktura czasu, który Polacy spędzają przed ekranami?

Co to jest streaming?

Streaming to technologia, która polega na strumieniowym przesyłaniu danych. Takie rozwiązanie umożliwia nieprzerwane dostarczanie sygnału multimedialnego od nadawcy do wielu różnych odbiorców.

Cała procedura streamingu działa za sprawą serwera, który gromadzi treści udostępniane przez nadawcę. Zawarte tam dane są transmitowane w skompresowanej formie na urządzenie odbiorcy, które przechowuje je jedynie tymczasowo.

Następnie informacje te zostają przesłane po sieci i zastąpione kolejnymi. W efekcie użytkownik nie musi ściągać plików, ponieważ dostawca (np. filmów czy seriali) wysyła je w postaci transmisji online.

Streaming – rodzaje strumieniowych usług

Warto wiedzieć, że streaming ma różne formy – na życzenie (on demand) i na żywo (live). W tym pierwszym przypadku strumieniowy przesył danych pozwala na obejrzenie wybranego filmu czy serialu w dowolnym momencie. Aby zrealizować taki seans, trzeba tylko mieć dostęp do platformy streamingowej, która pełni funkcję serwera z danymi.

Streaming na żywo pozwala natomiast oglądać treści transmitowane w czasie rzeczywistym. Często wykorzystuje się go do nadawania wydarzeń sportowych, koncertów czy gamingowych rozgrywek. Ma on również zastosowanie w przypadku telewizji internetowej, czyli usługi, do której nie trzeba mieć telewizora ani połączenia kablowego, naziemnego czy satelitarnego.

Streaming czy telewizja – co cieszy się większą popularnością?

Streaming od pewnego czasu buduje swoją popularność wśród odbiorców na całym świecie. Dużym zainteresowaniem cieszą się zwłaszcza platformy, które swoje funkcjonowania opierają na streamingu na życzenie. Mowa tu o serwisach takich jak:

  • Netflix;
  • HBO GO;
  • YouTube;
  • Disney+;
  • Hulu;
  • Canal Plus;
  • SkyShowtime;
  • Player;
  • Amazon Prime Video.

Jednak warto zaznaczyć, że uznanie dla streamingowych platform z filmami oraz serialami, nie wszędzie jest takie samo. Według badania Nielsen The Gauge w Stanach Zjednoczonych prym wiodą serwisy z treściami na życzenie, ale w Polsce ich udział w czasie spędzonym przed telewizorem wynosi niecałe 7%.

Na ten moment w naszym kraju znacznie więcej zwolenników ma tradycyjna telewizja. Transmisje naziemne, satelitarne oraz kablowe łącznie osiągają prawie 90% udziałów w czasie, który Polki i Polacy spędzają przed ekranami.

Jednak trzeba zauważyć, że popularność platform streamingowych powoli wzrasta także w Polsce. Tendencję do przerzucania się na strumieniowy przesył widać zwłaszcza wśród przedstawicieli młodego pokolenia. Opcja oglądania ulubionych treści w dowolnym miejscu i czasie, a także możliwość zatrzymywania oraz przewijania materiałów wideo jest bowiem bardzo wygodna w obecnym, dynamicznym świecie.

Telewizja i streaming w jednym – jak dostawcy usług reagują na zmiany preferencji konsumentów?

Rosnąca popularność platform streamingowych nie pozostaje niezauważona przez dostawców tradycyjnych usług multimedialnych. W ich ofertach coraz częściej można znaleźć pakiety, które zapewniają dostęp zarówno do telewizji, jak i platform streamingowych.

Przykładowo telewizja Play oprócz licznych kanałów tradycyjnej telewizji oferuje też dostęp do zasobów Netflixa. Wybierając tego typu abonament, można za jednym zakupem uzyskać kilka form rozrywki. Przy okazji często w prezencie da się uzyskać darmowy okres próbny na przetestowanie danej platformy streamingowej.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY