Pierwszy prom na płynny wodór gotowy
Serwis Interesting Engineering informuje, że norweska firma Norled uruchomiła pierwszy na świecie prom napędzany płynnym wodorem o nazwie Hydra.
Prom uzyskał zezwolenie na żeglugę, wydała je Norweska Administracja Morska, a o wszystkim poinformowała firma w komunikacie prasowym.
„Po wielu pracach rozwojowych i testach z niecierpliwością czekamy na powitanie pasażerów na pokładzie bezemisyjnej podróży między Hjelmeland a Nesvik” – powiedział Erlend Hovland, dyrektor techniczny Norled.
Norled testował obiekt od początku roku, teraz będzie on służył pasażerom na trasie między Hjelmeland, Skipavik i Nesvik. Może przewozić do 300 pasażerów i 80 pojazdów. Osiągnie prędkość 9 węzłów dzięki dwóm ogniwom paliwowym o mocy 200 kW, dwóm generatorom o mocy 440 kW i dwóm silnikom Shottel.
Prom ma zbiornik na wodór o pojemności 80 m3, co powinno pozwolić na zmniejszenie rocznej emisji dwutlenku węgla o ok. 95%.
Instalacje wodorowe na pokładzie dostarczyła niemiecka firma Linde Engineering. Dane Ballard wynalazł ogniwa paliwowe wykorzystujące wodór do generowania energii. Za wyposażenie i ukończenie statku oraz automatyzację instalacji wodorowej odpowiadał integrator systemów SEAM z Karmy i Westcon w Lensvg. Baterie do MF Hydra dostarczyła firma Corvus Energy.
„Fakt, że istnieje współpraca z władzami, aby ułatwić rozwój nowych technologii, zapewni Norwegii przewagę konkurencyjną. Może stanowić podstawę dla nowych miejsc pracy, a jednocześnie sprawi, że praca w przemyśle morskim będzie jeszcze bardziej ekscytująca”. Powiedział dyrektor generalny Żeglugi i Nawigacji, Knut Arild Hareide
Debiut MF Hydra stanowi znaczący postęp technologiczny dla sektora morskiego, twierdzi firma.
Czytaj także: Test samolotu napędzanego wodorem
Fot. Norled