Volvo XC40 B4 Ultra – skandynawska definicja miejskiego luksusu

Samochody Volvo charakteryzują się poczuciem wyrafinowania i niezaprzeczalną klasą, przez co marka  jest postrzegana jako motoryzacja z arystokratycznym rodowodem. Nie inaczej jest z XC 40.

Marka Volvo, której korzenie sięgają 1927 roku, przez dekady budowała swoją reputację na filarach bezpieczeństwa, trwałości i innowacji technologicznych, ewoluując od producenta kanciastych, solidnych aut rodzinnych do twórcy jednych z najbardziej pożądanych pojazdów klasy premium na świecie. Dzisiejsza kondycja firmy jest znakomita, co potwierdzają najnowsze statystyki. Sprzedaż samochodów marki Volvo w Polsce osiągnęła w 2024 roku rekordowy poziom blisko piętnastu tysięcy zarejestrowanych pojazdów, co umocniło udział rynkowy firmy na poziomie 2,7%, z czego aż osiemdziesiąt pięć procent stanowiły SUV-y. Liderem sprzedaży w Polsce jest Volvo XC60, odpowiadające za czterdzieści jeden procent sprzedaży, a tuż za nim plasuje się model XC40, który notuje blisko dwadzieścia pięć procent udziału, a to sprawia, że te dwa modele są kluczowe dla polskiego sukcesu szwedzkiej marki.

Charakterystyczna sylwetka

Wygląd zewnętrzny Volvo XC40 to mistrzowskie połączenie nowoczesności z tradycją, gdzie wyrzeźbione kontury i skandynawskie wyrafinowanie tworzą spójną całość. Patrząc od przodu, uwagę zwraca wyrazista, wklęsła osłona chłodnicy, która nie tylko dodaje samochodowi mocnego, agresywnego wyglądu, ale także pomaga skutecznie schładzać silnik. Bryła nadwozia o wymiarach 4440 mm długości, 1863 mm szerokości i 1652 mm wysokości została zaprojektowana tak, by robić wrażenie, a jednocześnie mieścić w sobie dyskretnie ukryte czujniki systemów bezpieczeństwa. Profil auta zdradza dbałość o aerodynamikę, a szersze tylne koła zwiększają stabilność samochodu i jednocześnie optymalizują prowadzenie, nadając mu bardziej sportowy charakter. Tył pojazdu wieńczy spojler dachowy, który podkreśla atletyczną prezencję samochodu, poprawia wydajność aerodynamiczną oraz sprytnie ukrywa światło hamowania wraz z dyszą spryskiwacza tylnej wycieraczki. Całość dopełnia zintegrowany tylny dyfuzor, który dodatkowo poprawia prowadzenie, zwiększając siłę docisku i minimalizując opór powietrza, a charakterystyczne tylne lampy w kształcie litery „L” jednoznacznie identyfikują markę na drodze.

Minimalistyczne wnętrze

Wnętrze XC40 jest czyste, jasne, lekkie i stylowe, wykonane z wysokiej jakości materiałów, gdzie centrum dowodzenia stanowi świetnie leżąca w dłoniach, trójramienna kierownica wielofunkcyjna. Tuż za nią znajduje się cyfrowy wyświetlacz zegarów, który jest czytelny i w pełni konfigurowalny, natomiast sercem deski rozdzielczej jest pionowy ekran dotykowy systemu infotainment opartego na usługach Google. Konsola środkowa została zaprojektowana w duchu minimalizmu, co oznacza znaczną redukcję fizycznych przycisków na rzecz sterowania dotykowego, w tym obsługi nawiewów klimatyzacji czy multimediów, co początkowo wymaga przyzwyczajenia, ale działa niezwykle płynnie. Tunel między przednimi siedzeniami jest przykładem wzorowego zagospodarowania przestrzeni, mieszcząc elegancki wybierak automatycznej skrzyni biegów, przełącznik hamulca postojowego oraz liczne, pomysłowe schowki, w tym wyjmowany kosz na śmieci. XC40 oferuje wygodne siedzenia dla pięciu osób i przestronny bagażnik w smukłej obudowie, a mimo że zachowuje cechy SUV-a, takie jak podwyższone zawieszenie i duży prześwit, jego kompaktowy rozmiar sprawia, że świetnie sprawdza się w mieście. Bagażnik XC40 może pomieścić do 569 litrów, a po złożeniu oparć tylnych siedzeń przestrzeń zwiększa się do 1432 litrów, wliczając w to 77-litrowy schowek pod podłogą bagażnika. Wewnętrzne nadkola są odsunięte na bok, aby poszerzyć bagażnik i uzyskać płaską podłogę, a klapę bagażnika można otwierać i zamykać elektrycznie bez użycia rąk, wystarczy ruch nogą pod zderzakiem lub skorzystanie z przycisków na drzwiach bagażnika i wyświetlaczu centralnym.

Pod maską

Sercem testowanego modelu jest dwulitrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem, generujący standardowo około 197 KM mocy i 300 Nm momentu obrotowego. Jednostka ta wspomagana jest przez nowoczesny układ miękkiej hybrydy (MHEV) pracujący pod napięciem 48V, który składa się z niewielkiego akumulatora litowo-jonowego oraz zintegrowanego rozrusznika-generatora (ISG). System ten odzyskuje energię kinetyczną podczas hamowania, magazynuje ją, a następnie wykorzystuje do wspomagania silnika spalinowego podczas przyspieszania, dodając chwilowo około 14 KM mocy, oraz do zapewnienia znacznie płynniejszego i niemal niezauważalnego działania systemu Start/Stop. Cały napęd przekazywany jest na przednią oś za pośrednictwem 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów, która działa płynnie i sprawnie.

Przeczytaj też: Volvo V60 T6 Plug-in Hybrid – Szwed pełną gębą

Bezpieczeństwo najważniejsze

Jak przystało na markę Volvo, model XC40 w wersji Ultra jest naszpikowany systemami dbającymi o życie i zdrowie pasażerów oraz innych uczestników ruchu. Samochód wyposażony jest w zaawansowany system obserwacji uwagi i skupienia kierowcy, który reaguje na oznaki zmęczenia lub rozproszenia. Na pokładzie znajduje się również system ostrzegania przed kolizją z funkcją automatycznego hamowania, który wykrywa nie tylko inne pojazdy, ale także pieszych, rowerzystów i duże zwierzęta. Codzienną jazdę ułatwia adaptacyjny tempomat oraz system utrzymania auta na pasie ruchu, który delikatnie koryguje tor jazdy, jeśli zbliżymy się do linii bez włączonego kierunkowskazu. Nieocenioną pomocą, zwłaszcza w warunkach miejskich, jest system kamer cofania 360 stopni, który generuje obraz pojazdu z lotu ptaka, oraz system monitorowania martwego pola (BLIS) z funkcją wspomagania sterowania.

Wrażenia z jazdy

Prowadzenie Volvo XC40 B4 Ultra dostarcza ogromną przyjemność, co jest zasługą doskonale zestrojonego, precyzyjnego układu kierowniczego, który daje kierowcy pełne poczucie kontroli nad pojazdem. Dynamiczna jazda przy wsparciu silnika elektrycznego jest płynna, a reakcja na gaz jest niemal natychmiastowa. Kabina pasażerska wyróżnia się doskonałym wyciszeniem podczas jazdy z każdą prędkością. Samochód charakteryzuje się dobrym trzymaniem się w zakrętach, a jego relatywnie sztywne zawieszenie pewnie wybiera nierówności, nie pozwalając na nadmierne przechyły nadwozia. Parkowanie SUV-em to pestka dzięki kamerom 360 stopni oraz dodatkowym kamerom wbudowanym w lusterka boczne, które pozwalają precyzyjnie ocenić odległość od krawężnika. Jeśli chodzi o ekonomię, średnie spalanie w gęstym ruchu miejskim oscyluje w granicach 8,5–9 litrów na 100 km, natomiast w trasie przy spokojnej jeździe można zejść do poziomu około 6,5–7 litrów.

Przeczytaj też: Testujemy samochód Volvo XC60 T6 Hybrid AWD – wygoda, komfort i bezpieczeństwo | CoNowego.pl

Wyposażenie Ultra

Wersja wyposażenia Ultra to najwyższy standard oferowany w gamie modelu XC40, zawiera kompletne wyposażenie z zakresu komfortu i technologii. W tej odmianie możemy cieszyć się oknem dachowym i wysokiej klasy systemem audio Harman Kardon Premium Sound. Standardem są tu również w pełni elektrycznie regulowane fotele przednie z funkcją pamięci ustawień dla kierowcy. Wersja Ultra oferuje także zaawansowane reflektory Pixel LED, które dynamicznie dostosowują wiązkę światła, aby nie oślepiać innych kierowców, jednocześnie maksymalnie doświetlając drogę. Komfort podróży podnosi dwustrefowa klimatyzacja z systemem oczyszczania powietrza.

Podsumowanie

Volvo XC40 B4 Ultra to samochód piękny, stylowy i kompletny, który łączy w sobie wszystko to, co najlepsze w nowoczesnej motoryzacji: wyrazisty styl, zaawansowaną inżynierię hybrydową oraz wysokie bezpieczeństwo. Do jego najważniejszych zalet należy zaliczyć przestronne i funkcjonalne wnętrze, doskonałe wyciszenie, dynamiczny i kulturalny układ napędowy oraz bogate wyposażenie w wersji Ultra. No i ten piękny kolor 😊. Coś wspaniałego. Cena modelu w Ultra wynosi 225 900 zł.