Prido X8 4K Wi-Fi GPS – wideorejestrator w lusterku

Czy genialne rozwiązanie może być aż tak proste? Okazuje się, że może, bo wideorejestrator w obudowie lusterka samochodowego ma dziesiątki zalet, chociaż i jedna wada też się znajdzie.

Kamera w samochodzie to nie żaden przejaw gadżetomanii, ale urządzenie, które potencjalnie, podczas zdarzenia drogowego może okazać się nieocenionym narzędziem, chroniącym nasze prawa, finanse i spokój ducha. W dynamicznych i często stresujących sytuacjach na drodze, gdzie o winie lub jej braku decydują nierzadko sekundy i ulotne detale, obiektywne nagranie wideo staje się kluczowym i niepodważalnym świadkiem. Posiadanie wideorejestratora w pojeździe może w kluczowy sposób wpłynąć na rozstrzygnięcie spornych kwestii i zapewnić kierowcy solidną podstawę do obrony swoich racji. Podstawową zaletą kamery samochodowej jest jej zdolność do obiektywnego zarejestrowania przebiegu zdarzenia drogowego. W sytuacji kolizji lub wypadku, nagranie wideo może w sposób jednoznaczny pomóc w ustaleniu, który z uczestników ponosi winę. Jest to szczególnie cenne w przypadkach, gdy relacje świadków są sprzeczne, nie ma ich wcale, lub gdy sprawca zdarzenia nie przyznaje się do winy. Zapis z kamery, na którym widać np. wymuszenie pierwszeństwa, przejazd na czerwonym świetle czy niezastosowanie się do znaków drogowych, staje się niepodważalnym dowodem dla policji, a w dalszej kolejności także dla sądu.

Aspekt prawny

Zgodnie z polskim prawem, nagranie z kamery samochodowej może zostać dopuszczone jako dowód w postępowaniu sądowym. Sąd każdorazowo decyduje o jego dopuszczeniu, biorąc pod uwagę jego autentyczność i jakość. Aby materiał wideo mógł stanowić wiarygodny dowód, nie powinien być edytowany i musi być dostarczony na oryginalnym nośniku, np. karcie pamięci. Co istotne, choć w Polsce można legalnie nagrywać przebieg jazdy na użytek prywatny, należy pamiętać o przepisach dotyczących ochrony danych osobowych (RODO). Oznacza to, że publikowanie nagrań z wizerunkiem osób lub numerami rejestracyjnymi pojazdów w internecie bez ich zgody jest zabronione. Przekazanie takiego materiału organom ścigania lub przedstawienie go w sądzie jest jednak w pełni dopuszczalne w celach dowodowych.

Pełen pakiet

Zawartość opakowania wideorejestratora Prido X8 jest bogata i zapewnia wszystko, co potrzebne do pełnej instalacji i użytkowania. W pudełku znajduje się główny rejestrator Prido X8 4K Wi-Fi GPS, który pozwala na nagrywanie w rozdzielczości 4K, a także łączy się z Wi-Fi i obsługuje GPS. Dodatkowo, zestaw zawiera kamerę tylną FullHD 1080P, która umożliwia jednoczesne nagrywanie obrazu z tyłu pojazdu. Do zasilania wideorejestratora dołączona jest ładowarka samochodowa 12V. Aby zamontować urządzenie, w opakowaniu znajdziemy uchwyty do mocowania na lusterku. Precyzyjne dane lokalizacyjne zapewnia moduł Prido GPS M1, do przyklejenia na szybę.  W zestawie znajdują się również akcesoria ułatwiające montaż oraz akcesoria do czyszczenia lusterka, co pozwala na łatwą i estetyczną instalację. Całość uzupełnia instrukcja obsługi, która pomoże w prawidłowym uruchomieniu i konfiguracji urządzenia.

Przeczytaj też: Nextbase Piqo 1440p/2k – Świetny wideorejestrator w wersji mini

Instalacja

Na pierwszy rzut oka sporo tych akcesoriów, ale szybko okazuje się, że instalacja jest dość prosta. Moduł z kamerą w formie lusterka, przypinamy dwoma gumkami do naszego oryginalnego lusterka, następnie podłączamy do niego trzy wtyczki: od zasilania, od GPS i od tylnej kamery. Każdy z elementów ma odpowiednio długi kabel i wystarcza na instalacje w większości samochodów osobowych, ja montowałem go w VW Passat, który jest dość dużym i długim autem. W zestawie znajdziemy plastikową szpatułkę, którą możemy delikatnie podważyć tapicerkę pod sufitem i dzięki temu wcisnąć okablowanie, w taki sposób, że będzie niewidoczne. Trudniej jest przy słupkach, bo w moim przypadku są tam ukryte poduszki powietrzne, których nie powinno się dotykać. Dlatego żeby puścić kable od dachu do deski rozdzielczej skorzystałem z małych plastikowych prowadnic, które przykleja się do szyby. Niestety, kable widać, ale nie odważyłem się wciskać je pod poduszki i innym też odradzam. Ukrycie kabli w dolnej części szyby i w kokpicie jest już dziecinnie proste, tam bez wysiłku mieszczą się wszystkie przewody. Kabel zasilający doprowadziłem bezpośrednio do gniazda ładowarki w tunelu środkowym, GPS przykleiłem w prawym dolnym rogu szyby a kable weszły pod szybę, natomiast kamerę tylną poprowadziłem pod siedzeniami, pod dywanikami, za siedzeniami, tylnymi słupkami do podsufitki i tam pośrodku przykleiłem kamerę na górnej krawędzi szyby. Cała instalacja zajęła mi nie więcej niż 30 min. Można szybciej, ale zależało  mi na dokładnym ukryciu przewodów, a że nie robiłem tego nigdy wcześniej, to nie wiedziałem w którym miejscy jak mocno mogę naginać tapicerkę. W tej wersji montażu kamery cofania, pełni ona rolę naszego lusterka wstecznego i wszystko co widzi kamera pokaże nam w naszym lusterku, które jest jednocześnie wyświetlaczem, ekranem.

Inna opcja podłączenia kamery tylnej…

Można też zamontować kamerę cofania na zewnątrz samochodu przy numerach rejestracyjnych, pozwala na to uchwyt montażowy oraz dodatkowy przewód, który wówczas możemy podłączyć do świateł cofania. Ma to swoje zalety, ale też wady. Zaletą jest fakt, że w tej konfiguracji, gdy wbijemy bieg wsteczny, wtedy kamera się uruchomi i obraz z niej zobaczymy w lusterku. Obraz ten jest dodatkowo wzbogacony o kolorowe linie pomocnicze, które ułatwiają ocenę odległości od przeszkód i znacząco wspomagają manewr parkowania. Bardzo fajne, wygodne i obraz jest zdecydowanie czystszy, bo umieszczając kamera od środka, pojawiają się dodatkowe refleksy w słoneczny dzień, które czasem sprawiają, że balans bieli szaleje i obraz na chwile robi się niebieskawy. Ale z drugiej strony, kamera będąc wewnątrz zawsze pozostanie czysta. Bo nie ma co ukrywać, że trzy dni jazdy po ulicach i każdą kamerkę trzeba przecierać. W każdym razie kamera na zewnątrz po prostu spełnia swoją rolę w 100% i pomaga w parkowaniu tyłem. Jednak ja zdecydowałem się na montaż w środku jeszcze z innego powodu. Otóż producent informuje nas, że nasze nowe lusterko, gdy działa to jest ekranem dotykowym o wymiarach 9,66 cala, a gdy nie działa to funkcjonuje jak lustro. Niestety, ale nie zamontowano w nim powłoki lustrzanej, dlatego gdy ekran wyłączymy, to odbicie tylnej szyby zapewnia nam takie same odbicie jak każdy smartfon z wyłączonym ekranem. Czyli w ciągu dnia coś tam widać jako tako, ale wieczorem widać światła reflektorów w czarnej otchłani. Dla mnie zdecydowanie za mało widać, dlatego instalując kamerę na tylnej szybie, ustawiłem w systemie, żeby obraz z niej był pokazywany bez przerwy w moim lusterku/ekranie. W tej konfiguracji dostałem więcej niż zwykłe lusterko, bo kamera tylna jest dużo bardziej czuła nawet w ciemnych warunkach. Polecam właśnie taki montaż, bo gwarantuje świetny podgląd, dużo lepszy od zwykłego lusterka.  

Jakość nagrań

Wideorejestrator Prido X8 wyróżnia się możliwością nagrywania obrazu z przodu pojazdu w rozdzielczości 4K, czyli 3840×2160 pikseli. Taki poziom parametrów gwarantuje wyjątkową jakość i szczegółowość materiału wideo, co jest kluczowe dla precyzyjnego dokumentowania zdarzeń drogowych. Dzięki temu możliwe jest bezproblemowe odczytanie istotnych detali, takich jak numery rejestracyjne innych uczestników ruchu. Zestaw uzupełnia tylny moduł kamery, rejestrujący obraz w rozdzielczości Full HD (1920×1080 pikseli). Taka specyfikacja jest idealnie dopasowana do rejestrowania widoku z tyłu pojazdu, gdzie dynamika zdarzeń jest zazwyczaj mniejsza.

Przeczytaj też: NEXTBASE Dash Cams 522GW – flagowy, samochodowy rejestrator jazdy | CoNowego.pl

Panoramiczny ekran lusterka

Prido X8 został zintegrowany z dużym, dotykowym ekranem o przekątnej 9,66 cala (24,54 cm), który zajmuje całą powierzchnię lusterka wstecznego. Wyświetlacz ten charakteryzuje się wysoką czułością na dotyk, co sprawia, że obsługa funkcji urządzenia, przeglądanie zapisanych filmów oraz monitorowanie obrazu z obu kamer jest proste i intuicyjne. Po dotknięciu ekranu pojawiają się na nim skróty do najważniejszych opcji, takie jak: zrobienie zdjęcia, wymuszenie nagrania filmu (np. podczas postoju), zmiana wyświetlanego obrazu z przedniej kamery z tylnej albo z obu na raz, wtedy ekran dzieli się po połowie. Wyświetlacz umożliwia także dostęp do dość rozbudowanego Menu, w którym możemy zmienić bardzo wiele opcji i funkcji, łącznie z przeglądaniem zapisanych nagrań z dźwiękiem.

Parkingowy stróż

Kamera Prido X8 została wyposażona także w zaawansowany tryb parkingowy, który działa w trzech różnych wariantach. W trybie klasycznym, wbudowany czujnik przeciążeń (G-Sensor) aktywuje nagrywanie w momencie wykrycia wstrząsu, na przykład uderzenia w zaparkowany pojazd. Tryb poklatkowy (timelapse) polega na rejestrowaniu pojedynczych klatek w określonych odstępach czasu, które następnie są łączone w film pozwalający w przyspieszonym tempie zobaczyć, co działo się wokół samochodu. Ostatnią opcją jest tryb nagrywania ciągłego, w którym kamera pracuje bez przerwy, podobnie jak podczas jazdy. Jednak należy pamiętać, że do korzystania z funkcji trybu parkingowego konieczne jest podłączenie urządzenia do stałego zasilania za pomocą modułu Prido Hardwire Kit HK2, który nie jest częścią standardowego zestawu. W przeciwnym wypadku tryb parkingowy może wyczerpać zapasy akumulatora.

Podsumowanie

Inwestycja w kamerę samochodową wykracza daleko poza ramy zwykłego gadżetu. To świadoma decyzja o zwiększeniu swojego bezpieczeństwa na drodze oraz zapewnieniu sobie potężnego narzędzia, które w kryzysowej sytuacji może uchronić przed niesłusznym oskarżeniem, stratami finansowymi i wieloma niepotrzebnymi nerwami. W świecie, gdzie na drogach spotykamy się z różnymi zachowaniami, posiadanie obiektywnego, elektronicznego świadka zdarzeń jest przejawem odpowiedzialności. Model Prido X8 4K Wi-Fi GPS to zaawansowany wideorejestrator w formie lusterka wstecznego, który rejestruje filmy w rozdzielczości 4K (3840×2160 px). W komplecie z urządzeniem znajduje się tylna kamera FullHD 1080P, pełniąca również funkcję kamery cofania, oraz moduł GPS. Sprzęt wyposażono w duży, 9,66-calowy ekran dotykowy, który pokrywa całą powierzchnię lusterka. Dzięki obsłudze technologii Wi-Fi 6 możliwe jest szybkie, bezprzewodowe przesyłanie zapisanych nagrań oraz zarządzanie ustawieniami poprzez bezpłatną aplikację Prido GO dostępną na urządzenia z systemami Android oraz iOS. Na koniec warto też przypomnieć, że w niektórych krajach jak np. w Niemczech, jest zakaz przyklejania do szyby kamer lub innych uchwytów na smartfony.

Cena: 689 zł