Nissan Qashqai e-POWER – w tym samochodzie można się zakochać

Qashqai od lat cieszy się niesłabnącą popularnością w segmencie kompaktowych crossoverów, a wprowadzenie innowacyjnego napędu e-POWER na nowo definiuje standardy w tej klasie pojazdów, oferując unikalne połączenie dynamiki jazdy samochodem elektrycznym z komfortem i zasięgiem tradycyjnego napędu spalinowego.

Nissan Qashqai e-POWER to nowoczesny crossover, który łączy zalety samochodu elektrycznego z praktycznością konwencjonalnego napędu spalinowego. Dzięki systemowi e-POWER, Qashqai oferuje wyjątkowe wrażenia z jazdy, jednocześnie dbając o środowisko. W przeciwieństwie do tradycyjnych hybryd, w których zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny mogą napędzać koła, w systemie e-POWER koła są napędzane wyłącznie przez silnik elektryczny. Silnik spalinowy pełni rolę generatora prądu, który ładuje baterię. System e-POWER składa się z kilku kluczowych elementów. Silnik elektryczny napędza koła pojazdu, zapewniając płynną i cichą jazdę. Silnik spalinowy działa jako generator, który ładuje baterię. Bateria wysokonapięciowa magazynuje energię elektryczną, która jest wykorzystywana przez silnik elektryczny. Inwerter przekształca prąd stały z baterii na prąd zmienny, który zasila silnik elektryczny.

Podczas jazdy z niską prędkością, pojazd jest napędzany wyłącznie przez silnik elektryczny, korzystając z energii zgromadzonej w baterii. Gdy potrzebna jest większa moc, silnik spalinowy uruchamia się, aby wygenerować dodatkową energię i naładować baterię. Na autostradzie lub podczas intensywnego przyspieszania, silnik spalinowy pracuje w optymalnym zakresie obrotów, aby efektywnie ładować baterię. Podczas hamowania energia kinetyczna jest przekształcana w energię elektryczną i magazynowana w baterii, co zwiększa efektywność systemu. System e-POWER ma wiele zalet. Silnik elektryczny zapewnia natychmiastowy moment obrotowy, co przekłada się na dynamiczne przyspieszenie. Ponieważ silnik spalinowy nie jest bezpośrednio połączony z kołami, jego praca jest mniej odczuwalna i bardziej cicha. Osobiście pokochałem to rozwiązanie i uważam, że to najlepszy napęd, ponieważ oferuje elastyczność i dynamikę elektryka, ale wyposażony w silnik spalinowy oferuje niskie spalanie i daleki zasięg. Jeszcze tylko Honda ma podobne rozwiązanie, które nazywa się  e-HEV.

Przeczytaj też: Nissan Juke N-Sport Hybrid – kompaktowy crossover z hybrydowym sercem

Współczesny Samuraj

Nissan Qashqai e-POWER zachowuje charakterystyczną sylwetkę crossovera. Samochód prezentuje się nowocześnie i atrakcyjnie, co z pewnością przyciąga wzrok na drodze. Przednia część Qashqaia wyróżnia się ostro zarysowanymi reflektorami LED oraz zmienionym grillem, który nawiązuje do japońskiej zbroi samuraja. Całość dopełniają eleganckie detale, takie jak chromowane akcenty i dynamiczne linie maski. Tylna część nadwozia została przeprojektowana, z nowymi, smuklejszymi lampami połączonymi czarnym panelem, co optycznie rozszerza bryłę samochodu. Dodatkowo, sportowy charakter podkreślają zderzaki i wyraziste linie nadwozia. Boczne linie Qashqaia są płynne i dynamiczne, z wyraźnie zaznaczonymi nadkolami i eleganckimi przetłoczeniami. Dwukolorowe malowanie nadwozia oraz 20-calowe felgi aluminiowe dodają samochodowi charakteru.

Przeczytaj też: Nissan Ariya E–4ORCE EVOLVE –  Taki elektryk to skarb

Dbałość o detale

Wnętrze Qashqaia jest przestronne, nowoczesne i bardzo jasne, dzięki wielkiemu panoramicznemu dachowi. Deska rozdzielcza została wykonana z wysokiej jakości materiałów, z dużym 12,3-calowym ekranem dotykowym systemu multimedialnego NissanConnect. Ekran jest czytelny i responsywny, a jego obsługa intuicyjna. W testowanej wersji Tekna+ siedzenia obszyte są miękką skórą połączoną z Alcantarą. Materiały te znajdują się również na desce rozdzielczej i panelach drzwi, tworząc luksusową atmosferę. Wnętrze jest dobrze wykończone, z dbałością o detale.

Jednostka napędowa

System e-POWER w Nissanie Qashqai to innowacyjne rozwiązanie, które łączy silnik elektryczny z jednostką spalinową pełniącą rolę generatora prądu. Silnik elektryczny napędza koła, zapewniając płynną i cichą jazdę, podczas gdy silnik spalinowy ładuje baterię, eliminując potrzebę ładowania zewnętrznego. Dzięki temu Qashqai e-POWER oferuje wrażenia z jazdy podobne do samochodów elektrycznych, jednocześnie zachowując zasięg i praktyczność tradycyjnych aut. Przekłada się to bezpośrednio nie tylko na wyjątkowo komfortowe wrażenia z jazdy ale także na osiągi. Nissan Qashqai wyposażony jest w silnik o mocy 190 KM, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 170 km/h. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi według producenta około 5,4 l/100 km, jednak mi bez większego wysiłku udało się zejść do 6,8l. Wierzę jednak, że niższe spalanie jest możliwe, ale ja nie starałem się bić rekordów.

Systemy wspomagania

Qashqai oferuje szeroki zakres systemów wspomagania kierowcy, takich jak ProPILOT Assist z Navi-link, który pomaga utrzymać pojazd na środku pasa ruchu i dostosowuje prędkość na podstawie mijanych znaków drogowych. Inne systemy to inteligentny system automatycznego hamulca awaryjnego, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz system monitorowania martwego pola. Wersje wyposażenia obejmują m.in. Tekna+ z pełnym pakietem systemów bezpieczeństwa i komfortu. W Qashqaiu znajdziemy wysokiej jakości system audio Bose z 10 głośnikami, który zapewnia doskonałą jakość dźwięku. System ten oferuje bogate brzmienie i głębokie basy.

Podsumowanie

Nissan Qashqai e-POWER to nowoczesny crossover, który łączy zalety samochodu elektrycznego z praktycznością tradycyjnego napędu spalinowego. Dzięki napędowi e-POWER, Qashqai oferuje wyjątkowo komfortowe, ale i dynamiczne wrażenia z jazdy, niskie zużycie paliwa oraz szeroki zakres systemów wspomagania kierowcy. Wysokiej jakości wnętrze i zaawansowany system nagłośnienia audio sprawiają, że każda podróż staje się przyjemna. Prowadzi się go bardzo dobrze, w mieście, szczególnie w korkach napęd e-POWER jest wyjątkowo dobry, gdyż samochód nie szarpie ruszając. Natomiast w trasie, auto jest dobrze wyciszone i poprawnie tłumi wszelkie nierówności. Mam tylko jeden zarzut do samego zawieszenia, które jest dość sztywne i jadąc wolno po nierównym terenie, samochód dość mocno buja się na boki i trzęsie. Jednak nie zmienia to faktu, że Qashqai z napędem e-POWER jest jednym z moich ulubionych samochodów.

Cena: 188 250 zł