„Pracowakacje” – gdzie Polacy spędzają je najchętniej?
Rozpoczął się sezon wakacyjnych wyjazdów. A gdyby tak połączyć przyjemne z pożytecznym, czyli podróżować i pracować, nie wykorzystując przy okazji ani jednego dnia urlopu? Brzmi świetnie, ale pracowakacje nie są niestety dostępne dla każdego. Korzystać z nich mogą przede wszystkim ci, którzy wykonują obowiązki służbowe na laptopach (czyli nieco ponad co trzeci z nas) oraz mogą pracować zdalnie. Na workation wyjeżdża 41% spośród osób spełniających te warunki. Najczęściej wybierane kierunki, to te dobrze nam znane: działka lub wieś, jezioro albo Bałtyk – wynika z badania Huawei CBG Polska. Co powstrzymuje pozostałych przed pracowakacjami? Jednym z powodów może być nieprzystosowany do pracy zdalnej laptop.
Zaledwie 12% osób w Polsce w ogóle nie używa laptopów – ani zawodowo, ani prywatnie. W celach osobistych, czyli np. rozrywkowych lub do nauki, korzysta z nich 80% z nas. Natomiast dla 36% Polaków laptop to narzędzie pracy, przy czym zdecydowana większość z nich korzysta z home office. Zaledwie ¼ osób, wykonujących obowiązki służbowe na laptopie, nie pracuje zdalnie.
Home office – wyobrażenia vs rzeczywistość
Z czym kojarzy nam się praca zdalna? Głównie ze swobodą wyboru miejsca wykonywania obowiązków służbowych, możliwością przemieszczania się w ciągu dnia po domu lub jego okolicy. Rano kawka w kawiarni i sprawdzenie maili, potem praca w słońcu na balkonie lub w zacienionym parku. Czyli teoretycznie zawsze tam, gdzie akurat chcemy. Ale w rzeczywistości praca zdalna zdecydowanie bardziej przypomina tę biurową – potrzebujemy bowiem miejsca, gdzie możemy się skupić i wygodnie rozłożyć nasze służbowe rzeczy. Aż 87% osób, pracujących zdalnie na laptopie, podczas home office korzysta także z dodatkowego sprzętu. W skład naszego mobilnego biura wchodzą najczęściej smartfon (62% wskazań), słuchawki (44%) i tablet, którego używa niemalże co piąty pracownik (19%). Dodatkowy monitor i zewnętrzny mikrofon przydają się nieco rzadziej (12%).
Dlatego jako miejsce pracy najchętniej wybieramy biurko lub stół – wskazało tak 44% osób pracujących mobilnie. Na drugim miejscu znalazła się kanapa lub fotel (13%), a na trzecim ogród (6%). Kawiarnia i balkon mają jedynie po 3% odpowiedzi, a park 2%. Ale praca zdalna to nie tylko dosłowny home office lecz także możliwość połączenia obowiązków zawodowych z podróżami. Ile osób tak robi?
Co powstrzymuje Polaków przed pracowakacjami?
41% osób pracujących zdalnie na laptopach korzysta z workation, czyli możliwości okresowej pracy poza miejscem zamieszkania. Najchętniej wyjeżdżamy pracować zdalnie na działkę (18%), nad jezioro lub do lasu (14%) oraz nad Bałtyk (11% wskazań). Sporym zainteresowaniem cieszą się również wyjazdy zagraniczne, które deklaruje 9% badanych z tej grupy. Jednak workation nie jest jeszcze dominującym trendem wśród osób pracujących zdalnie na laptopach, ponieważ na pracowakacje nie wybiera się ponad połowa z nich (59%). Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy może być za niewystarczająco wydajny i nieprzystosowany do pracy zdalnej sprzęt. Aż 44% osób wykonujących swoje zadania na laptopach twierdzi, że ich służbowe urządzenia nie spełniają ich oczekiwań! Problemy na które najczęściej wskazujemy, to: bateria za krótko wytrzymująca bez ładowarki (20%), za wolno działający komputer (18%), za słaba łączność Wi-Fi (9%) oraz zbyt duży ciężar i gabaryty (odpowiednio po 7% i 6%).
„Wprowadzliśmy na polski rynek dwa udoskonalone laptopy, lepiej przystosowane do specyfiki pracy zdalnej. Wyposażyliśmy je w najnowsze procesory i ulepszone anteny Wi-Fi. Te udoskonalenia przekładają się na wyższą wydajność i stabilniejsze połączenie z internetem, co jest szczególnie ważne podczas pracowakacji. Zarówno HUAWEI MateBook 16s 2023, jak i HUAWEI MateBook X Pro 2023 otrzymały także certyfikację Intel® Evo™, która stanowi gwarancję m.in. długiego czasu pracy na baterii. Oba dobrze sprawdzą się podczas workation, ponieważ, jak na swoje możliwości i rozmiary ekranów, są niezwykle poręczne, lekkie i zmieszczą się bez problemu do plecaka lub damskiej torebki.” – mówi Dorota Rakowska, Marketing Director w Huawei CBG Polska.
Laptop nie tylko do pracy
Nie samą pracą jednak Polacy żyją. Dlatego w czasie wolnym również bardzo chętnie używamy laptopów, głównie do przeglądania internetu (71%) i social mediów (38%) czy oglądania filmów i seriali (35%). Wśród osób użytkujących laptopy do celów prywatnych popularnością cieszą się także gry, w które gra 22%, a także cele związane z nauką (13%), czy wreszcie czytanie książek (10%).
Czytaj też: Startuje platforma wszystko.pl! Rywal dla Allegro?
Grafika tytułowa: Huawei