Jak oglądają telewizję Polacy? Wyniki badania Hisense!
Statystyczny Polak ogląda telewizję przez ok. 3 godziny i 55 minut dziennie. Chociaż może wydawać się to dużo, czas spędzany przed telewizorem regularnie maleje, do czego przyczynia się rozwój telewizji na żądanie (VoD). Sposób oglądania telewizji, a także potrzeby widzów, znacząco zmieniły się na przestrzeni lat. Sprawdźmy, jakie nawyki panują wśród polskich widzów. Wyniki badania mogą okazać się dla wielu osób bardzo ciekawe. Jak się bowiem okazuje, „tradycyjna” telewizja nie ma już dla nas tak dużego znaczenia, jak kiedyś.
Spadek oglądalności telewizji tradycyjnej w Polsce
Polacy oglądają coraz mniej telewizji – to fakt. Jak podaje KRRiT, w 2022 statystyczny Polak oglądał telewizję przez 3 godziny 55 minut i 34 sekundy na dobę – dokładnie o 11 minut krócej niż w poprzednim roku. Stopniowy spadek czasu poświęcanego na oglądanie telewizji można zaobserwować już od 2015 roku. Wyjątek stanowi rok 2020, w którym odnotowano wzrost oglądalności na skutek pandemii i lockdownu, które wpłynęły na zmiany nawyków.
A jakie programy najchętniej oglądają Polacy? W 2022 roku w czołówce znalazły się programy informacyjne z 3 największych stacji telewizyjnych w Polsce. Dzienniki przedstawiające najważniejsze wydarzenia z kraju i świata nadal stanowią jedno z głównych źródeł wiedzy szczególnie dla starszych pokoleń, dlatego są jednymi z najpopularniejszych programów nadawanych w telewizji tradycyjnej. Oglądając telewizję, Polacy wybierają również programy publicystyczne, a także reality show, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem, czego nie można powiedzieć o emisji pełnometrażowych filmów. Obecnie coraz więcej Polaków rezygnuje z oglądania tradycyjnej telewizji choćby przez jedną minutę w ciągu dnia. Na skutek stale powstających platform VoD rośnie konsumpcja treści video w Internecie, co przyczynia się do spadku oglądalności tradycyjnej telewizji.
VoD – przyszłość telewizji?
VoD, czyli Video on Demand, w dosłownym tłumaczeniu oznacza telewizję na żądanie. Pojęcie to łączy wszelkie platformy streamingowe, umożliwiające oglądanie telewizji w dowolnym momencie i na dowolnym urządzeniu. Na rynku dostępnych jest coraz więcej serwisów oferujących usługi VoD – zarówno samodzielnych platform internetowych, jak i serwisów będących przedłużeniem tradycyjnych stacji telewizyjnych. Ich popularność stale rośnie, ponieważ gwarantują użytkownikowi znacznie mniej ograniczeń niż telewizja tradycyjna oraz dają możliwość personalizacji treści, która jest niezwykle istotna dla współczesnego konsumenta. Dzięki subskrypcji widzowie platform VoD zyskują dostęp do (zwykle) ogromnej bazy filmów oraz seriali, które oglądać mogą bez przerw na reklamy w dogodnym czasie na wybranych przez siebie urządzeniach – na telewizorze, telefonie, laptopie i nie tylko. Możliwość dostosowania oglądanych treści do swoich potrzeb to jedna z głównych zalet platform VoD. Jak podaje KRRiT, coraz więcej gospodarstw telewizyjnych z dostępem do Internetu w domu korzysta z płatnych serwisów streamingowych. Co więcej, część z ich rezygnuje z telewizji tradycyjnej na rzecz serwisów internetowych.
W Polsce niezmiennie od kilku lat największą popularnością cieszy się Netflix, który w pierwszym kwartale 2023 roku przyciągnął aż 40% wszystkich polskich użytkowników VoD. Zaraz za nim na podium znalazła się platforma Disney+ (z 14% zasięgu) oraz HBO Max (z 13,27% zasięgu). Z polskich platform VoD najpopularniejszy w tym okresie był Player oraz TVP VOD.
Polacy stawiają na jakość
Wraz z rozwojem telewizji tradycyjnej oraz VoD, wzrastają również wymagania widzów. Nowe rozwiązania technologiczne pokazują, że mogą oni wymagać więcej zarówno od stacji telewizyjnych, producentów filmów i seriali, jak i od producentów sprzętu RTV. Na czym zależy najbardziej współczesnym użytkownikom? Na jakości. Dotyczy to nie tylko treści, ale i kwestii technicznych. Innowacyjne technologie otwierają nowe możliwości przed widzami, którzy nie chcą chodzić już na kompromisy.
Jakie telewizory kupują Polacy?
Rozmiar ma znaczenie – tak wynika z decyzji zakupowych Polaków, którzy coraz częściej kupują ekrany o dużej rozdzielczości. Najbardziej popularnymi rozmiarami są modele 55 i 65-calowe, jeszcze niedawno uważane za telewizor jedynie do przestronnego salonu. Znaczna część konsumentów sięga również po większe modele o przękątnej 75”, 85”, a nawet większe. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Grupę GfK, Polacy wybierają nie tylko duże telewizory, ale i te, które są wyposażone w nowoczesne technologie. W 2022 roku aż 71% kupujących nowy telewizor wybrało modele obsługujące technologię 4K UHD. Polacy stawiają także na Smart TV, dlatego wybierając nowy model, decydują się na te urządzenia, które oferują dostęp do jak największej biblioteki platform streamingowych.
Marka Hisense odpowiada na potrzeby współczesnego widza
Producenci telewizorów dążą do tego, aby swoją ofertą odpowiadać na stale pojawiające się potrzeby konsumentów. Marka Hisense, jeden z globalnych liderów rynku RTV, w swoim asortymencie na rok 2023 przewidziała modele, które wyróżniają zróżnicowane parametry i zastosowane technologie, tak aby każdy mógł znaleźć telewizor szyty na miarę własnych potrzeb.
Wśród tegorocznych modeli chińskiego producenta znalazły się aż cztery telewizory Mini LED. Wyróżnia je najwyższej jakości obraz, wiarygodne odwzorowanie kolorów oraz wysoki kontrast. Dzięki tak dokładnemu i jasnemu obrazowi telewizory Mini LED idealnie sprawdzą się w salonie każdego kinomaniaka. W 2023 do oferty Hisense dołączyły aż 4 modele Mini LED – U6KQ, U7KQ, U8KQ oraz UXKQ. Różnią się one od siebie rodzajem matrycy oraz liczbą stref wygaszania. Każdy z modeli gwarantuje wyjątkowe wrażenia audiowizualne, a dzięki zróżnicowanej półce cenowej będą dostępne nie tylko dla tych, którzy na nowy telewizor chcą zainwestować duże sumy.
Kolejna nowość od Hisense w tym roku to model E7KQ PRO. Telewizor, który powiększył ofertę QLED, to urządzenie dedykowane miłośnikom gier video. Dzięki najnowocześniejszym rozwiązaniom, w które został wyposażony, E7KQ PRO będzie mocną pozycją do wirtualnych rozgrywek.
Wisienką na torcie oferty Hisense w 2023 roku są telewizory laserowe, nad których rozwojem marka pracuje od wielu lat. Tegoroczne modele – L9H oraz L5H to największe ekrany dostępne na rynku o wielkości 100- i 120 cali. Laser TV od Hisense wyróżnia sposób wyświetlanego obrazu, który jest generowany przez trójlaserowy projektor ultrakrótkiego rzutu. W ofercie Laser TV marki Hisense znalazł się również trójlaserowy projektor ultrakrótkiego rzutu, który w przeciwieństwie do wcześniej wspomnianych modeli, sprzedawany jest bez antyrefleksyjnego ekranu. To model PX1-PRO, pozwalający uzyskać wysokiej jakości obraz o rozdzielczości od 90” do 130”. Dzięki wysokiej jakości obrazowi, który gwarantują modele L9H, L5H oraz PX1-PRO, z łatwością zamienisz swój salon w salę kinową.
Wszystkie telewizory Hisense są wyposażone w system operacyjny Smart TV VIDAA (z wyjątkiem modelu PX1-PRO, który jest obsługiwany przez system operacyjny Android). System VIDAA oferuje dostęp do najpopularniejszych aplikacji VoD na rynku, wśród nich – Netflix, Disney+, You Tube, a także rodzime platformy – Player czy TVP VOD. Autorski system Hisense wyróżnia intuicyjność, szybkość działania oraz przyjazny interfejs.
Czytaj też: Więcej miejsca w lodówce – linia SkyLine od Hisense
Grafika tytułowa: Hisense