Kontrola ruchu lotniczego wspomagana technologią kosmiczną nabiera rozpędu na całym świecie
Dzięki współpracy Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), operatora satelitarnego Viasat i firmy lotniczej Boeing pasażerowie samolotów zmniejszą swój ślad węglowy, a jednocześnie ograniczą opóźnienia lotów na całym świecie. Pod koniec października i na początku listopada odbyły się loty testujące technologię kosmiczną zgodną z nowymi standardami lotniczymi między Stanami Zjednoczonymi a Europą.
Amerykański samolot Boeing należący do linii lotniczych United Airlines wykorzystał system satelitarny Iris do cyfrowego połączenia pilotów z kontrolerami ruchu lotniczego za pośrednictwem satelitów, co umożliwiło bardziej efektywne wyznaczanie tras lotów i zmniejszenie zużycia paliwa. Usługa i system komunikacyjny Iris, opracowany przez firmę Viasat we współpracy z ESA, ESSP (FR) jako dostawcą usług oraz szerokim konsorcjum przemysłowym złożonym z przedsiębiorstw europejskich i kanadyjskich, działa w pełni w europejskiej przestrzeni powietrznej od 2024 r. i obsługuje dotychczas ponad 17 000 lotów, a liczba ta wciąż rośnie. Partnerstwo z Boeingiem toruje drogę do globalnego wdrożenia systemu Iris.
Piloci komunikują się z kontrolerami ruchu lotniczego głównie za pomocą analogowej komunikacji głosowej i/lub cyfrowej technologii komunikacji naziemnej. Wykorzystanie komunikacji satelitarnej Iris do zarządzania ruchem lotniczym uzupełnia te technologie, zwiększając efektywność operacji lotniczych. Pozwala również na optymalizację trajektorii lotów, wybierając najlepszą możliwą trasę w zależności od warunków pogodowych i innych ograniczeń.
Chociaż pandemia COVID-19 spowodowała spadek popytu na podróże lotnicze, branża w pełni się odbudowała i oczekuje się, że do 2050 r. liczba lotów wzrośnie o 50%. Taki wzrost sprawia, że optymalizacja tras staje się priorytetem.
Samolot, obsługiwany przez United Airlines, stanowi część programu ecoDemonstrator firmy Boeing, który działa od 2012 roku i testuje różne metody i technologie mające na celu zwiększenie wydajności i zrównoważonego charakteru lotów komercyjnych. Samoloty są wykorzystywane do krótkoterminowych eksperymentów z konkretnymi technologiami, z których jedna trzecia zostaje wdrożona, co sugeruje duży wpływ, jaki ta innowacyjna technologia komunikacji cyfrowej może mieć na obecny sposób latania.
Iris zapewnia bezpieczną komunikację i umożliwia wymianę większej ilości informacji między pilotami, kontrolerami ruchu lotniczego i centrami operacyjnymi linii lotniczych. Ostatecznie globalne wykorzystanie technologii komunikacji cyfrowej wspieranej przez Iris zapewni bardziej wydajne trasy lotów, co spowoduje znaczne ograniczenie emisji CO2 i mniej opóźnień lotów dla pasażerów.
Laurent Jaffart, dyrektor ESA ds. łączności i bezpiecznej komunikacji, powiedział, że to partnerstwo stanowi kamień milowy na drodze do stworzenia ujednoliconego globalnego rozwiązania w zakresie zarządzania ruchem lotniczym. – Dzięki testom połączonych systemów komunikacji cyfrowej nie tylko zwiększamy wydajność operacyjną, ale także dążymy do zapewnienia większego bezpieczeństwa i efektywności przestrzeni powietrznej. Ostatecznie przyniesie to znaczne korzyści ekonomiczne i pomoże ograniczyć emisje, wspierając przemysł lotniczy w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju – dodał Laurent Jaffart.
– Wraz z rozwojem lotnictwa rośnie zapotrzebowanie na systemy komunikacyjne, które mogą sprostać nowym wymaganiom, takim jak operacje oparte na trajektorii, które wymagają technologii wykraczających poza obecne standardy. Współpracując z Boeingiem w ramach programu testów IPS ecoDemonstrator, firma SITA aktywnie testuje te innowacyjne rozwiązania w rzeczywistych, wielopunktowych środowiskach, realizując naszą wspólną wizję bezpieczniejszego, wydajniejszego i lepiej połączonego przestrzeni powietrznej – powiedział Yann Cabaret, dyrektor generalny SITA for Aircraft.
Według Joela Kloostera, wiceprezesa ds. operacji lotniczych i bezpieczeństwa w Viasat, opierając się na programie Iris Europejskiej Agencji Kosmicznej, obecnie działającym w Europie, działanie to pokazuje zdolność usługi SB-S firmy Viasat do wspierania przejścia na ATN/IPS. Chodzi o nową generację łącza danych opartego na protokole IP, które ma kluczowe znaczenie dla obsługi zwiększonego natężenia ruchu lotniczego w sposób zrównoważony i wydajny.
Loty testujące tę technologię odbyły się w ostatnich dwóch tygodniach października, rozpoczynając się w Houston w Teksasie, a kończąc w Edynburgu w Wielkiej Brytanii na początku listopada.
Źródło: ESA
Czytaj też: Start Galileo na Ariane 6 już w najbliższą środę
Grafika tytułowa: Bao Menglong / Unsplash

