Pierwsza chińska rakieta wielokrotnego użytku przeszła ważny test przed debiutem

Chińska firma LandSpace wykonała kolejny krok w kierunku pierwszego lotu swojej rakiety wielokrotnego użytku Zhuque-3. 20 października w ośrodku Dongfeng Commercial Space Innovation Pilot Zone przeprowadzono test statyczny z użyciem pełnowymiarowego egzemplarza, wykonanego ze stali nierdzewnej.

Jak podają media próba zrealizowana przez LandSpace zakończyła się powodzeniem i utrzymuje program w harmonogramie przed planowanym debiutem orbitalnym jeszcze w tym roku.

Test statyczny, będący standardową procedurą przedstartową, obejmował uruchomienie silników przy unieruchomionej rakiecie. Wraz z wcześniejszym testem tankowania zakończył on pierwszą fazę kampanii przygotowawczej. Jak poinformowała firma w komunikacie na platformie X, kolejnym etapem będzie integracja pionowa pojazdu, a następnie przegląd techniczny i przygotowania do pierwszego startu orbitalnego połączonego z próbą odzyskania pierwszego stopnia.

Zhuque-3 jest rakietą dwustopniową, której dolny segment ma być w pełni odzyskiwalny. Konstrukcja wizualnie i funkcjonalnie przypomina Falcona 9 amerykańskiej firmy SpaceX, wykorzystując podobny układ dziewięciu silników w pierwszym stopniu. W przypadku chińskiego systemu są to jednostki Tianque-12A, opracowane przez LandSpace, napędzane ciekłym metanem i ciekłym tlenem (LOX). To rozwiązanie zbliża chiński projekt do najnowszej generacji napędów, takich jak Raptor stosowany w systemie Starship od SpaceX.

Rakieta mierzy 66 metrów wysokości i ma zdolność wynoszenia około 18,3 tony ładunku na niską orbitę okołoziemską (LEO), co plasuje ją w podobnej klasie co Falcon 9 (22,8 ton). Celem LandSpace jest opracowanie w pełni operacyjnego systemu wielokrotnego użytku, zdolnego do realizacji komercyjnych misji orbitalnych z Chin.

LandSpace, założona w 2015 roku w Pekinie, należy do pionierów chińskiego sektora prywatnych lotów kosmicznych. Firma zyskała rozgłos dzięki rakiecie Zhuque-2, która w lipcu 2023 roku jako pierwsza na świecie osiągnęła orbitę z wykorzystaniem paliwa metanowo-tlenowego. Od tego czasu spółka przeprowadziła kilka kolejnych udanych misji, choć ostatni start w sierpniu 2025 roku zakończył się niepowodzeniem.

Źródło: space.com

Czytaj też: Wideorozmowy podczas lotu? ESA wspiera nowy projekt

Grafika tytułowa: Alejandro Luengo / Unsplash