Co z samochodami elektrycznymi w Polsce? Najnowsze dane!

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych w Polsce skłania do refleksji nad rynkiem używanych pojazdów na prąd. Według bazy CARFAX, w Polsce zarejestrowanych jest obecnie 76,3 tys. używanych elektryków, co stanowi zaledwie 0,3 proc. całego rynku aut z drugiej ręki. Ich średni wiek wynosi trzy lata, co jest wynikiem pięciokrotnie niższym niż w przypadku pojazdów spalinowych. Dodatkowo, tylko co czwarty elektryk był w przeszłości uszkodzony, co stawia te pojazdy w korzystnym świetle pod względem bezpieczeństwa zakupu.

Pomimo rosnącej liczby używanych aut elektrycznych, ich import do Polski pozostaje niewielki – stanowi jedynie 21 proc., podczas gdy w przypadku wszystkich samochodów używanych jest to aż 60 proc. To pokazuje, że rynek wtórny w kraju opiera się głównie na autach wcześniej eksploatowanych przez polskich kierowców. Wśród najpopularniejszych marek dominują Tesla (18 proc.), Nissan (9 proc.) i BMW (8 proc.), co potwierdza globalny trend zainteresowania elektrycznymi modelami o ugruntowanej pozycji rynkowej.

Eksperci wskazują, że obecny program dopłat NaszEauto, obejmujący jedynie nowe pojazdy, może nie mieć znaczącego wpływu na rynek aut używanych. Wysokie ceny elektryków oraz ograniczona infrastruktura ładowania w Polsce nadal budzą obawy potencjalnych nabywców. Dodatkowo, perspektywa wymiany baterii oraz niepewność co do wartości odsprzedaży w przyszłości powodują, że wielu kierowców wciąż preferuje tradycyjne samochody spalinowe.

Mimo tych wyzwań segment używanych elektryków rozwija się, choć znacznie wolniej niż w krajach skandynawskich czy Europie Zachodniej. Wzrost zainteresowania tymi pojazdami w Polsce może być uzależniony od dalszych zmian w polityce dopłat, rozbudowy sieci ładowarek oraz stopniowego zwiększania świadomości kierowców na temat rzeczywistych kosztów eksploatacji. Jeśli te czynniki ulegną poprawie, rynek wtórny samochodów elektrycznych może zyskać większą dynamikę w nadchodzących latach.

Czytaj też: Premiera VOLVO EX30 Cross Country

Grafika tytułowa: Andrew Roberts / Unsplash