Raport HP wskazuje jasno – lubimy korzystać z AI w pracy!

Firma HP opublikowała drugą edycję swojego raportu HP Work Relationship Index (WRI), który analizuje relacje pracowników z ich pracą. Wyniki badań przeprowadzonych wśród 15 600 respondentów z różnych branż w 12 krajach ujawniają, że relacje zawodowe wielu osób pozostawiają wiele do życzenia. Zaledwie 28% pracowników biurowych deklaruje, że ma zdrowe relacje z pracą, co jest wzrostem o zaledwie jeden punkt procentowy w porównaniu z poprzednim rokiem. Nowe wnioski z raportu wskazują jednak na dwa obszary, które mogą pomóc poprawić relacje zawodowe: sztuczna inteligencja (AI) oraz spersonalizowane doświadczenia zawodowe.

Enrique Lores, prezes i dyrektor generalny HP Inc., zaznaczył, że aby firmy mogły dalej rozwijać się, muszą porzucić model jednego, uniwersalnego podejścia do pracy. „Oczekiwania wobec pracy zmieniły się, a miejsca pracy, kultura firm, narzędzia i style zarządzania nie ewoluowały w sposób, który nadążałby za potrzebami dzisiejszych pracowników” – stwierdził Lores. „Elastyczny model pracy stał się obecnie standardem, a liderzy biznesowi powinni zrozumieć, że wybór czasu, miejsca i formy pracy ma kluczowe znaczenie dla relacji pracowników z pracą”.

Personalizacja – klucz do zdrowszych relacji z pracą

W raporcie podkreślono, że dostosowanie środowiska pracy do indywidualnych potrzeb pracowników może znacznie poprawić ich relacje z pracą. Aż dwie trzecie pracowników biurowych wyraziło chęć posiadania bardziej spersonalizowanych doświadczeń zawodowych, w tym dostosowanych przestrzeni roboczych, preferowanych narzędzi technologicznych i elastycznych form pracy. Wyniki raportu pokazują, że to pragnienie personalizacji jest na tyle silne, że wielu pracowników jest gotowych zrezygnować z części wynagrodzenia w zamian za lepsze warunki pracy. Średnio, pracownicy są gotowi oddać nawet 14% swojego wynagrodzenia, aby uzyskać bardziej spersonalizowane środowisko pracy, a w przypadku przedstawicieli pokolenia Z, ta liczba sięga 19%.

Badanie wskazuje również, że personalizacja ma znaczący wpływ na ogólne samopoczucie pracowników i ich zaangażowanie w rozwój firmy. 69% respondentów przyznało, że indywidualne podejście do pracy poprawiłoby ich samopoczucie, a 68% uważa, że zachęciłoby ich to do dłuższego pozostania u obecnego pracodawcy.

Sztuczna inteligencja – wsparcie dla pracowników

Raport wskazuje również na rosnącą rolę sztucznej inteligencji w poprawie relacji z pracą. W 2024 roku aż 66% pracowników biurowych korzysta z AI, co stanowi wzrost w porównaniu z 38% w roku ubiegłym. Korzystanie z AI pomaga pracownikom w wykonywaniu zadań, poprawie produktywności oraz utrzymaniu równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. 73% respondentów stwierdziło, że AI ułatwia im pracę, a 68% uważa, że sztuczna inteligencja otwiera przed nimi nowe możliwości zawodowe.

Jednakże, AI budzi także pewne obawy wśród pracowników, szczególnie tych, którzy jeszcze z niej nie korzystają. Aż 37% respondentów, którzy nie używają AI, wyraziło zaniepokojenie, że sztuczna inteligencja może w przyszłości zastąpić ich miejsca pracy. Jest to wzrost o 5% w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Czytaj też: Sztuczna inteligencja w komputerach HP osiąga nowy poziom

Grafika tytułowa: Solen Feyissa / Unsplash