Testujemy samochód elektryczny Peugeot e-2008 GT – kompaktowy SUV z dynamiką sportowego Coupe

Elektryczna wersja kompaktowego SUV-a francuskiej marki, zaskakuje futurystycznym designem. Napakowany najnowszą technologią, nowy e-2008 oferuje min. cyfrowy panel zegarów 3D, kompaktową, spłaszczoną kierownicę multimedialną i wiele innych oryginalnych rozwiązań.

Czy samochody elektryczne są przyszłością motoryzacji? Wierzymy, że tak, choć na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ zależy ona od wielu czynników, takich jak rozwój technologii akumulatorów, infrastruktury, polityki, rynku, preferencji konsumentów, ale też od ewentualnych dopłat. Jednak nie da się ukryć, że elektryki są dziś widokiem powszechnym, a każdy szanujący się producent ma w swojej ofercie już nawet kilka modeli, a nawet generacji samochodu z napędem elektrycznym. Z całą pewnością są przyjazne dla środowiska, bo nie emitują spalin, które przyczyniają się do zmian klimatu i zanieczyszczenia powietrza. Ponadto, jeżeli energia elektryczna jest wytwarzana ze źródeł odnawialnych, takich jak wiatr, słońce czy woda, to samochody elektryczne są jeszcze bardziej ekologiczne. Elektryki są też oszczędne w eksploatacji i zużywają mniej energii niż samochody spalinowe, co oznacza dla nas niższe koszty. Ponadto, elektryki mają mniej części ruchomych i zużywających się, co oznacza niższe koszty serwisu i napraw. Nie mniej ważny jest fakt, że są ciche i komfortowe, nie generują hałasu silnika, co poprawia komfort jazdy i zmniejsza stres. Ponadto, auta elektryczne mają płaską podłogę i większą przestrzeń w kabinie, co zwiększa ergonomię i funkcjonalność. No i koniec końców, jazda nimi to prawdziwa przyjemność, ta dynamika, wysoki moment obrotowy, szybki czas reakcji bez wyjącego silnika, jednym słowem – rewelacja.

Futurystyczny design

Elektryczne samochody zyskują coraz większą popularność na rynku motoryzacyjnym, a producenci starają się sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na ekologiczne i ekonomiczne pojazdy. Peugeot nie pozostaje w tyle i oferuje swoim klientom elektryczną wersję swojego kompaktowego SUV-a – Peugeot e-2008. To model, który ma wiele wspólnego z konwencjonalnym modelem 2008, ale różni się od niego napędem, wyposażeniem i kilkoma detalami stylistycznymi. Peugeot e-2008 to samochód, który z zewnątrz prezentuje się bardzo atrakcyjnie. Jego sylwetka jest dynamiczna i opływowa, a jednocześnie solidna i muskularna. Przód samochodu wyróżnia się charakterystycznym grillem z logo Peugeot, który jest zamknięty i pokryty błyszczącym czarnym grillem. Reflektory są ostro zarysowane i wyposażone w diodowe światła do jazdy dziennej w kształcie kłów lwa. Tył samochodu ma również diodowe światła, które tworzą trójwymiarowy efekt pazurów. Nadwozie Peugeot e-2008 jest dostępne w siedmiu kolorach, z których najbardziej rzuca się w oczy niebieski Vertigo.

Przeczytaj też: Testujemy samochód elektryczny Jeep Avenger – SUV roku

Elegant ze sportowym zacięciem

Wnętrze Peugeot e-2008 GT jest przestronne i komfortowe zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Materiały użyte do wykończenia są wysokiej jakości i eleganckie. Deska rozdzielcza jest nowoczesna i ergonomiczna, a jej centralnym elementem jest 10-calowy ekran dotykowy, który umożliwia sterowanie wieloma funkcjami samochodu. Kierowca ma do dyspozycji również cyfrowy panel zegarów 3D, który wyświetla najważniejsze informacje o stanie pojazdu i nawigacji. Kierownica jest wyjątkowo mała, spłaszczona i ma wbudowane przyciski sterowania. Sportowy charakter wersji GT podkreśla wykończenie deski rozdzielczej karbonową powłoką, która przechodzi dalej na tapicerkę drzwi. Gdzieniegdzie pojawiają się chromowane dodatki oraz elementy fortepianowej czerni. Wszystko to sprawia, że samochód ma bardzo eleganckie wnętrze ze sportowym zacięciem.

Technologia 3D

Nowy e-2008 ma wysoką jakość materiałów i wykończenia, ergonomiczną i nowoczesną deskę rozdzielczą z 10-calowym ekranem dotykowym i cyfrowym panelem zegarów 3D. Tu się zatrzymam, bo gdy już wszyscy zapomnieli o technologii wizualnej 3D a telewizory i wyświetlacze tego typu wylądowały na śmietniku, to Peugeot buduje cyfrowy panel z zegarami w 3D, który prezentuje się bardzo przyzwoicie. Po uruchomieniu systemu, spędziłem przy nim sporo czasu bawiąc się nim i sprawdzając w jaki sposób będzie wyświetlał dostępne opcje i tryby. Trzeba dodać, że ekran 3D nie jest przeładowany kolorami i informacjami. Wyświetlają się na nim najważniejsze informacje takie jak prędkość i pojemność baterii. Sprawdza się to bardzo dobrze, bo cała uwaga kierowcy skupia się na drodze. Zaskakuje też kompaktowa kierownica, spłaszczona u góry i dołu z przyciskami sterowania.  Fotele są wykończone materiałem, są wygodne i sterowane częściowo elektronicznie, a częściowo ręcznie.

Przeczytaj też: Testujemy samochód Opel Astra Plug-in Hybrid Hatchback 1.6 Turbo Elegance – kompakt z klasą

Serce e-2008

Napęd Peugeot e-2008 opiera się na silniku elektrycznym o mocy 100 kW (136 KM) i momencie obrotowym 260 Nm. Silnik zasilany jest akumulatorem o pojemności 50 kWh, który zapewnia zasięg do 345 km na jednym ładowaniu. Akumulator można ładować na różne sposoby, w zależności od dostępnej mocy i czasu. Najszybszym sposobem jest ładowanie na stacji szybkiego ładowania o mocy 100 kW, które pozwala odzyskać 80% zasięgu w 30 minut. Można też ładować samochód w domu, korzystając z gniazdka domowego lub ładowarki Wallbox. Peugeot ma trzy tryby jazdy: Eco, Normal i Sport, które wpływają na osiągi i zużycie energii. Ponadto samochód ma funkcję rekuperacji, która umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania i zwalniania.

Bezpieczny

Peugeot e-2008 jest bogato wyposażony w systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy. Niektóre z nich to: aktywny tempomat, asystent pasa ruchu, system ostrzegania o martwym polu, rozpoznawania znaków drogowych, system awaryjnego hamowania, utrzymania odległości od poprzedzającego pojazdu, parkowania automatycznego, cofania z widokiem 180 stopni, system monitorowania martwego pola, ostrzegania o zmęczeniu kierowcy, ostrzegania o kolizji z tyłu, ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu, ostrzegania o niebezpiecznym zbliżaniu się do przeszkody, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, ostrzegania o obecności pieszych i rowerzystów. Jest tego sporo, ale prowadząc samochód nawet nie zauważamy tej ilości technologii, która wspiera naszą jazdę i dba o nasze bezpieczeństwo.

Apka na telefon

Samochód został wyposażony w usługi mobilne, które ułatwiają zarządzanie samochodem i optymalizują koszty. Dzięki aplikacji My Peugeot można zdalnie sprawdzać stan akumulatora, planować ładowanie, ustalać temperaturę w kabinie, lokalizować samochód, otrzymywać informacje o stanie technicznym pojazdu, monitorować ruch drogowy, wyszukiwać stacje ładowania i paliwa, ostrzegać o strefach niebezpiecznych i korzystać z pomocy drogowej 24/7.

Podsumowując…

Elektryczny Peugeot e-2008 to nowoczesny i atrakcyjny design, dynamiczna sylwetka, niebanalne reflektory z przodu i z tyłu. To też zrównoważony i ekonomiczny napęd, zaawansowane systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy oraz przestrzeń bagażowa z regulowaną pojemnością od 434 do 1467 litrów. E-2008 oferuje zasięg do 350 km na jednym ładowaniu, dzięki wydajnej baterii o pojemności 50 kWh szybkie i łatwe ładowanie, dynamiczną i płynną jazdę, przestronne i komfortowe wnętrze i bezpieczeństwo.

Cena: od 189 350 zł