Autonomiczne taksówki DiDi w 2025 roku
DiDi Global, chiński gigant transportowy, zapowiedział wprowadzenie własnych taksówek samojezdnych w 2025 roku.
Firma opracowała koncepcję robotaxi – taksówki bez kierowcy, wyposażonej w ramię robota, które może podnieść bagaż lub obudzić pasażerów. DiDi współpracuje z producentami samochodów elektrycznych nad rozwojem tej technologii. Firma ogłosiła również autonomiczną firmę transportową o nazwie Kargobot, która dysponuje ponad setką autonomicznych ciężarówek. DiDi skupia się na usługach logistycznych i frachtowych.
DiDi wprowadziło dwa produkty przeznaczone do autonomicznej jazdy: DiDi Beiyao Beta LiDAR, opracowany wspólnie z chińską firmą Benewake, oraz platformę obliczeniową dla samochodów autonomicznych o nazwie Orca. Firma intensywnie testuje swoje robotaxi w różnych częściach Chin i od zeszłego miesiąca działa komercyjnie w mieście Guangzhou.
Inicjatywy DiDi podkreślają jego chęć wyjścia poza zwykłe przejazdy i rozwój technologii jazdy autonomicznej. Od momentu założenia jednostki autonomicznej jazdy w 2016 roku, firma przekształciła ją w spółkę zależną w 2019 roku i pozyskiwała zewnętrzne fundusze od sponsorów, w tym od SoftBanku.
DiDi, podobnie jak inni producenci samochodów, otrzymuje wsparcie chińskiego rządu dla rozwoju samochodów bez kierowcy. Władze w dużych miastach, takich jak Pekin i Guangzhou, zezwoliły firmom od Baidu po WeRide i Pony.ai na testowanie swoich autonomicznych samochodów.
Te informacje pojawiają się po prawie dwóch latach intensywnej kontroli ze strony chińskiego rządu, co wskazuje na oznaki złagodzenia represji regulacyjnych. W 2021 roku firma popadła w konflikt z organami regulacyjnymi po wejściu na giełdę w USA, jednak w styczniu 2023 aplikacje DiDi wróciły do sklepów z aplikacjami w Chinach, sygnalizując koniec najgorszej fazy kontroli. Firma planuje wkrótce rozszerzyć swoją działalność na więcej miast w Chinach.
Czytaj także: Chiny rozwijają autonomiczne robotaxi