Polacy uwielbiają zakupy przez Internet. Raport DXC Technology

Najnowsze badanie DXC Technology pokazuje rosnącą popularność zakupów online wśród Polaków. Jedna trzecia badanych kupuje w sieci co tydzień, a większość aktywnie śledzi okazje z okazji Black Friday. Konsumenci coraz częściej wybierają szybkie płatności i liczą na wsparcie sztucznej inteligencji. Wraz z rozwojem e-commerce rosną też obawy związane z bezpieczeństwem transakcji.

Z badania wynika, że 1/3 Polaków robi zakupy online co najmniej raz w tygodniu. Kolejne 39% kupuje raz w miesiącu. Ponad 90% kupujących zna natomiast Black Friday i rozumie zasady promocji. Najbardziej aktywni pod względem zakupów są w tym okresie przedstawiciele pokoleń X i Y. Baby Boomers wykazują natomiast najmniejszą skłonność do korzystania z ofert specjalnych.

Aż 72% ankietowanych deklaruje obawy związane z zakupami online. Z kolei 22% przyznaje, że przynajmniej raz padło ofiarą oszustwa. Najbardziej narażone są osoby w wieku 30 do 49 lat, które kupują najczęściej i często działają pod presją promocji. Eksperci DXC wskazują, że ataki są coraz bardziej wyrafinowane. Firmy muszą wdrażać nowoczesne technologie reagujące szybciej niż cyberprzestępcy.

Najchętniej wybieraną metodą płatności online jest BLIK, wskazany przez 63% użytkowników. Karty płatnicze wybiera 32% kupujących. Portfele cyfrowe natomiast wskazuje 25 procent badanych. BLIK jest szczególnie popularny wśród młodszych kupujących, którzy cenią potwierdzanie transakcji w aplikacji bankowej. Kod BLIK jest bowiem jednorazowy i krótkotrwały, przez co zwiększa poczucie bezpieczeństwa.

Co ważne – zwiększa się rola sztucznej inteligencji w podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych. Już 60% Polaków korzysta z narzędzi AI. Około 36% deklaruje chęć wykorzystania AI podczas Black Friday. Konsumenci oczekują od AI przede wszystkim oszczędności czasu podczas wyboru produktów. Doceniają także pomoc w unikaniu oszustw oraz personalizowane rekomendacje. AI może pełnić jednocześnie rolę przewodnika oraz tarczy ochronnej podczas gorączki zakupów.

Grafika tytułowa: rupixen / Unsplash