Coraz więcej rozmów z AI? Badanie Jabra i London School of Economics!

Od sztucznej inteligencji nie ma już ucieczki. AI jest już obecna w każdej sferze naszego życia. Coraz częściej pomaga nam w rozwiązywaniu istotnych problemów – czy to w sferze osobistej, czy też służbowej. Najnowsze badanie przeprowadzone przez markę Jabra i London School of Economics przynosi ciekawe wnioski dotyczące interakcji z generatywną sztuczną inteligencją.

Obecnie aż 14% pracowników umysłowych preferuje już komunikację głosową z czatbotami funkcjonującymi w ramach popularnych usług AI. Co prawda większość z nas nadal korzysta do tego celu z klawiatury, ale badania wskazują jednoznacznie, że zaufanie do AI wzrasta o 33%, gdy użytkownicy wydają polecenia głosowo. Co jest niezwykle ważne – badanie wskazuje na to, że „rozmowa” z AI okazuje się szczególnie skuteczna przy zadaniach, które wymagają szybkiego i kreatywnego działania. Pisanie z AI okazuje się natomiast skuteczne w przypadku tych zadań, które bazują na precyzji i perswazji

Interesujące jest to, że starsi pracownicy chętniej używają rozmów głosowych z AI po wcześniejszym przetestowaniu tego rozwiązania. Moim zdaniem może to wynikać z pewnych przyzwyczajeń kulturowych. Pokolenie moje czy też moich rodziców mimo wszystko częściej rozmawiało, niż pisało ze sobą. A w przypadku młodszej generacji często wygląda to zupełnie odwrotnie.

Wniosek z przeprowadzonego badania? Organizacje muszą już teraz przygotować się na erę „voice-first”, aby wykorzystać potencjał GenAI.

„Generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) zmienia sposób, w jaki wykonujemy pracę – ale tylko wtedy, gdy ludzie mogą wchodzić z nią w interakcję w sposób naturalny i skuteczny. Badania te potwierdzają, że głos ma szansę stać się głównym interfejsem w kontaktach z AI. W Jabra, dzięki naszemu doświadczeniu w dziedzinie profesjonalnego dźwięku, możemy urzeczywistnić tę wizję przyszłości pracy, zapewniając, że niezależnie od tego, czy ktoś pracuje przy biurku, w sali konferencyjnej czy przemieszczając się, jego głos jest rejestrowany z taką czystością i precyzją, jakiej wymaga GenAI.”

Paul Sephton, Global Head of Brand Communication w Jabra

„Dane są zgodne z przewidywaniami wielu prezesów i liderów technologicznych: nadchodzi era konwersacyjnego przetwarzania, w której mówienie i słuchanie zaczynają uzupełniać, a nawet zastępować pisanie i czytanie. Przyszłość nie będzie kształtowana przez jedną, uniwersalną sztuczną inteligencję. Zamiast tego zdefiniuje ją zespół wyspecjalizowanych systemów, skoordynowanych poprzez jeden interfejs, który najlepiej rozumie użytkownika.”

profesor Michael Muthukrishna z The London School of Economics and Political Science

Czytaj też: Rewolucja w wideokonferencjach? Jabra i Huddly łączą siły dla dużych sal spotkań!

Grafika tytułowa: Jabra