Nowe Audi A6 Avant oficjalnie!

Audi wprowadza na rynek nową generację modelu A6 Avant, który wyznacza standardy pod względem designu, przestronności oraz zaawansowanych technologii. Nowy model oparty na platformie Premium Platform Combustion (PPC) łączy w sobie dynamiczne prowadzenie, innowacyjne systemy wspomagania oraz nowoczesne rozwiązania cyfrowe. Dzięki zastosowaniu technologii mild hybrid (MHEV plus), nowe A6 Avant oferuje jeszcze lepszą efektywność paliwową przy zachowaniu wysokiej wydajności jednostek napędowych.

fot. Audi

Nowoczesny design i aerodynamika

Audi A6 Avant wyróżnia się elegancką i sportową sylwetką, podkreśloną przez szeroki rozstaw osi i muskularnie wyprofilowane nadkola. Charakterystyczna osłona chłodnicy Singleframe została umieszczona niżej, nadając pojazdowi bardziej agresywny wygląd. Smukłe reflektory z nowoczesnym układem świateł LED i opcjonalnymi matrycowymi światłami LED nadają modelowi dynamicznego charakteru. Z tyłu zastosowano poziome pasy świetlne OLED, które podkreślają szerokość pojazdu i zwiększają jego rozpoznawalność na drodze. Jednym z kluczowych atutów nowego A6 Avant jest jego zoptymalizowana aerodynamika. Dzięki współczynnikowi oporu powietrza (Cx) na poziomie 0,25, jest to najbardziej aerodynamiczny Avant z silnikiem spalinowym w historii marki. Osiągnięcie takiego wyniku było możliwe dzięki udoskonalonym kurtynom powietrznym, optymalizacji uszczelnień chłodnicy oraz zastosowaniu aktywnych elementów poprawiających przepływ powietrza.

Zaawansowane technologie oświetleniowe

Nowe Audi A6 Avant wprowadza cyfrową technologię oświetlenia, umożliwiającą personalizację świetlnych sygnatur. Dostępne są opcjonalne reflektory Matrix LED, które oferują dynamiczną regulację świateł drogowych i zapewniają doskonałą widoczność w nocy. Tylne światła OLED drugiej generacji zwiększają bezpieczeństwo, ostrzegając innych uczestników ruchu o nagłych manewrach czy hamowaniu. Nowością jest funkcja cyfrowego światła komunikacyjnego, które może informować innych kierowców o zbliżającym się zagrożeniu, np. wypadku lub nagłym hamowaniu. Opcjonalne systemy oświetleniowe pozwalają na wybór siedmiu różnych sygnatur świetlnych, a dynamiczne efekty przy otwieraniu i zamykaniu pojazdu dodatkowo podkreślają nowoczesny charakter modelu.

fot. Audi

Wnętrze i systemy multimedialne

Wnętrze Audi A6 Avant zaprojektowano zgodnie z filozofią „human-centric design”, co oznacza, że wszystkie elementy obsługi są intuicyjne i dostosowane do użytkownika. Nowoczesny system multimedialny MMI oparty na Android Automotive OS oferuje duży, panoramiczny ekran dotykowy OLED o przekątnej 14,5 cala. Opcjonalnie dostępny jest również wyświetlacz pasażera o przekątnej 10,9 cala, który umożliwia sterowanie nawigacją oraz dostęp do multimediów. Nowe A6 Avant wykorzystuje także sztuczną inteligencję w postaci asystenta głosowego Audi, który dzięki integracji z ChatGPT pozwala na zaawansowane interakcje i dostęp do szerokiej bazy informacji. System ten umożliwia m.in. sterowanie funkcjami pojazdu za pomocą prostych komend głosowych, a także udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące pogody, nawigacji czy lokalnych usług.

Przestronność i komfort podróżowania

Z długością 4,99 metra oraz rozstawem osi wynoszącym 2927 mm, nowe Audi A6 Avant oferuje wyjątkowo przestronne wnętrze. Bagażnik o pojemności do 503 litrów (rozszerzanej do 1534 litrów po złożeniu tylnych siedzeń) sprawia, że model ten doskonale sprawdzi się zarówno w codziennym użytkowaniu, jak i podczas długich podróży. Tylna klapa bagażnika otwierana elektrycznie oraz możliwość bezdotykowego sterowania ruchem stopy zwiększają komfort użytkowania. Opcjonalne fotele pokryte ekologicznymi materiałami, takimi jak tkanina Kaskade i mikrofibra Dinamica, zapewniają wysoki komfort jazdy. Ponadto, opcjonalny panoramiczny dach z cyfrową kurtyną świetlną pozwala na dostosowanie ilości wpadającego światła do preferencji pasażerów.

fot. Audi

Układy napędowe i technologia MHEV plus

Nowe Audi A6 Avant będzie dostępne z trzema jednostkami napędowymi – dwoma benzynowymi oraz jednym wysokoprężnym. Technologia mild hybrid (MHEV plus) pozwala na częściową elektryfikację silników, zwiększając ich efektywność paliwową i poprawiając dynamikę jazdy.

  • 2.0 TFSI (150 kW/204 KM) – 4-cylindrowy silnik benzynowy wyposażony w układ mild hybrid, zoptymalizowany pod kątem niskiego zużycia paliwa.
  • 2.0 TDI (150 kW/204 KM) – 4-cylindrowy silnik wysokoprężny z systemem MHEV plus, generujący moment obrotowy 400 Nm.
  • 3.0 TFSI (270 kW/367 KM) – 6-cylindrowy silnik V6, oferujący znakomite osiągi i połączony z napędem quattro ultra.

System MHEV plus umożliwia odzyskiwanie energii podczas zwalniania oraz wspiera silnik podczas przyspieszania, redukując zużycie paliwa nawet o 10 procent. Dodatkowo, modele z systemem quattro ultra elastycznie rozdzielają moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną oś, poprawiając przyczepność i dynamikę prowadzenia.

Innowacyjne rozwiązania podwozia

Nowe Audi A6 Avant zostało wyposażone w zaawansowane systemy zawieszenia, które umożliwiają wybór pomiędzy komfortowym i sportowym trybem jazdy. Oprócz standardowego zawieszenia, dostępne są:

  • Sportowe zawieszenie – obniżające prześwit o 20 mm dla lepszej stabilności.
  • Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne – regulujące wysokość jazdy w zależności od prędkości i warunków drogowych.

Opcjonalny układ czterech skrętnych kół zwiększa zwrotność pojazdu przy niskich prędkościach oraz poprawia stabilność na autostradzie. Nowoczesne hamulce zintegrowane z układem rekuperacji energii pozwalają na lepszą kontrolę nad pojazdem i skrócenie drogi hamowania.

Wprowadzenie na rynek i ceny

Nowe Audi A6 Avant trafi na rynek w połowie 2025 roku, a pierwsze dostawy do klientów rozpoczną się w maju. Podstawowy model A6 Avant TFSI 150 kW będzie dostępny od 58 000 euro, natomiast wersja z silnikiem wysokoprężnym TDI MHEV plus będzie kosztować od 61 700 euro. Model ten, produkowany w fabryce w Neckarsulm, jest kolejnym krokiem Audi w kierunku modernizacji i dostosowania oferty do rosnących wymagań rynku premium.

Czytaj też: Audi wprowadza Q5 Sportback nowej generacji

Grafika tytułowa: Audi