Allegro sprawdza, jak Polki robią zakupy

Kobiety w Polsce z dużą pewnością zarządzają domowymi zakupami, co potwierdza badanie SW Research na zlecenie Allegro. Aż 80% ankietowanych deklaruje, że sprawnie radzi sobie z zakupami, a dla 59% jest to wręcz przyjemność. Co więcej, kobiety nie tylko chętnie podejmują decyzje zakupowe, ale także w większości przypadków samodzielnie realizują zakupy. Odpowiadają przede wszystkim za wybór artykułów spożywczych, środków czystości, ubrań i obuwia, a także leków i suplementów. Panowie natomiast częściej przejmują inicjatywę w zakupach związanych z technologią i motoryzacją.

Polki wykazują dużą świadomość finansową – 90% z nich uważa, że umiejętne zakupy pozwalają znacząco oszczędzać. Właśnie dlatego chętnie korzystają z narzędzi optymalizujących wydatki. Najczęściej sięgają po kody rabatowe (72%), porównywarki cen (60%) i programy lojalnościowe (53%). Coraz większą popularnością cieszą się także usługi cashback, choć wciąż korzysta z nich mniejsza grupa (31%). Tylko 7% kobiet deklaruje, że nie stosuje żadnych strategii oszczędzania podczas zakupów.

Rosnąca popularność e-commerce wśród kobiet jest widoczna zwłaszcza w grupie wiekowej 35-49 lat, gdzie ponad 80% regularnie kupuje online. Młodsze konsumentki (25-34 lata) również chętnie wybierają tę formę zakupów (76%). Największymi zaletami e-commerce są wygoda i oszczędność czasu, a także dostęp do większego asortymentu i atrakcyjnych cen. Kobiety najczęściej kupują online prezenty, bilety na wydarzenia, odzież oraz elektronikę.

Decyzje zakupowe w większości kategorii podejmowane są samodzielnie. Zaledwie 34% kobiet konsultuje zakupy spożywcze z domownikami, a w przypadku środków higienicznych i artykułów dla zwierząt odsetek ten jest jeszcze niższy (odpowiednio 23% i 12%). Mężczyźni częściej proszą o opinię przy wyborze AGD i elektroniki (54%). Konsultacje zakupowe z osobami spoza gospodarstwa domowego są rzadkością, wyjątkiem są większe wydatki, np. wakacje czy sprzęt elektroniczny.

Polki doskonale orientują się w ofertach i promocjach, co pozwala im skutecznie zarządzać budżetem domowym. Aż 81% regularnie sprawdza opinie i recenzje, by podjąć najlepszą decyzję zakupową. Dzięki dostępowi do internetowych narzędzi, takich jak porównywarki cen czy rankingi produktów, są w stanie lepiej kontrolować wydatki i podejmować świadome wybory. Co istotne, zarówno kobiety, jak i mężczyźni coraz częściej podejmują decyzje zakupowe wspólnie – taką preferencję zadeklarowało 56% kobiet i 61% mężczyzn.

Czytaj też: Jak świętujemy Walentynki? Badanie Allegro!

Grafika tytułowa: Allegro