Testujemy VOLVO XC90 Recharge T8 AWD plug-in hybrid – nowa definicja luksusu 

Dbałość o szczegóły i komfort użytkowania sprawiają, że każdy kilometr w SUV-ie XC90 jest przyjemnością.

W ramach ograniczenia emisji dwutlenku węgla, firmy motoryzacyjne podejmują różne kroki, aby ich nowe samochody były mniej szkodliwe dla środowiska. Hybrydy i auta elektryczne zastępują modele spalinowe i dzieje się to praktycznie z dnia na dzień. Volvo XC90 Recharge to hybrydowa wersja flagowego SUV-a Volvo. Samochód przede wszystkim łączy komfort, wydajność i praktyczność, a także zalety mocnych osiągów hybrydowych i niższe zużycie paliwa niż standardowe XC90. Ponadto Volvo słynie z bezpieczeństwa, a XC90 nie jest wyjątkiem, zdobywając pięciogwiazdkowy wynik testu zderzeniowego Euro NCAP oraz oceny 97 i 87% odpowiednio dla ochrony dorosłych i dzieci. XC90 jest również standardowo wyposażone w wiele inteligentnych technologii, które wspomagają kierowcę, nawigację, a także pomagają uniknąć wypadków. Oto, co kryje jeszcze VOLVO XC90 Recharge.

Top design

XC90 to największy i najdroższy SUV Volvo, starszy brat modelu XC60 i XC40. Język stylistyczny nowego flagowca jest bardzo luksusowy i dumny. Jego klasyczna sylwetka, prosty a zarazem elegancki wygląd, mocno akcentują charakterystyczne reflektory LED z motywem młota Thora, jednego z głównych bogów nordyckich z dynastii Azów. Mimo dużych rozmiarów, XC90 bardzo dobrze poradził sobie prezentując subtelną i nieociężałą sylwetkę. Co ciekawe, Volvo nie uległo zbiorowej manii wielkiego grilla i jego przód prezentuje się wspaniale, bez przesadnej i masywnej maskownicy.

Przeczytaj też: Testujemy Volvo V60 Cross Country – elegancja Bonda i moc Thora

Bogate wnętrze

Wnętrze XC90 prezentuje się równie dumnie i czysto. Dominuje tu dziewięciocalowy ekran dotykowy, który jest centrum sterowania całym systemem. Przed pierwszą jazdą należy poświęcić chwilę, żeby zapoznać się z ważniejszymi funkcjami, to właśnie tu mamy dostęp do wszelkiego rodzaju asystentów i systemów pomocniczych. Tapicerka w testowanym modelu była bardzo monochromatyczna i utrzymana w bardzo ciemnych kolorach, jedynie siedzenia lekko rozjaśniały wnętrze. Zostały obszyte jasno szarą tkaniną, która jest bardzo komfortowa i oddychająca. Multifunkcyjna kierownica daje nam dostęp do podstawowych opcji asystenta pasa i tempomatu oraz do funkcji multimedialnych, dzięki czemu możemy prowadzić bez odrywania rąk. Natomiast na środkowym tunelu znajdziemy tylko przełącznik zmiany trybu jazdy oraz pokrętło do uruchomienia silnika.

Serce samochodu

Kabina XC 90 została doskonale wygłuszona, bowiem nawet przy większej prędkości słychać jedynie szum wiatru i opon. Za te nieoczywiste wrażenia słuchowe odpowiada hybrydowa jednostka napędowa, która składa się z silnika spalinowego T8 o mocy 455 KM i silników elektrycznych, które razem rozpędzają samochód do 100 km/h w zaledwie 5,4 sekundy. Za dynamiczną i bardzo płynną jazdę odpowiada aktywne podwozie z zawieszeniem pneumatycznym, które stale reguluje prześwit i charakterystykę amortyzatorów. Rozwiązanie to zostało stworzone, aby zwiększyć stabilność oraz zapewnić dynamiczną i płynną jazdę z maksymalną wydajnością energetyczną przy dużych prędkościach. A przy mniejszych, gdy wymagają tego okoliczności, możemy włączyć tryb Off Road, aby maksymalnie zwiększyć prześwit.

Przeczytaj też: Testujemy samochód Volvo XC60 T6 Hybrid AWD – wygoda, komfort i bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo ponad wszystko

Samochody Volvo zawsze słynęły z najwyższego bezpieczeństwa, a w nowym XC 90 zastosowano liczne rozwiązania i systemy, które mają za zadanie wspomagać kierowcę zarówno podczas zwykłej jazdy, ale i w sytuacjach awaryjnych. Układ ostrzegania o pojazdach w martwym polu lusterek (BLIS) to aktywna pomoc podczas zmiany pasa ruchu. Jeśli istnieje ryzyko kolizji z innymi pojazdami znajdującymi się na sąsiednim pasie, układ BLIS może delikatnie skorygować tor jazdy, pomagając utrzymać samochód w bezpiecznym miejscu. Inny system monitoruje drogę i po przekroczeniu lewej lub prawej linii bocznej będzie automatycznie korygował kurs, przywracając tor jazdy na środek pasa. Najbardziej cieszy system unikania kolizji. Technologia wspomagająca bezpieczeństwo może pomóc w wykrywaniu i omijaniu innych pojazdów, pieszych, rowerzystów i dużych zwierząt, a działa ona w ten sposób, że najpierw otrzymujemy ostrzeżenie, a następnie, jeśli nie zareagujemy, włączane jest automatyczne hamowanie.

Koncert w samochodzie

Jak na flagowy model przystało w XC 90 dostajemy najwyższej klasy system audio Bowers & Wilkins klasy hi-fi. 19 dostosowanych do architektury kabiny Volvo, precyzyjnie dostrojonych głośników wraz z subwooferem wykonanym w technologii Fresh Air, zapewniają imponujący dźwięk przestrzenny. System został wręcz idealnie skalibrowany i zapewnia gigantyczną moc 1400 W. Jakość dźwięku jest wspaniała, basy są dynamiczne, miękkie i głębokie. Wysokie i średnie tony charakteryzują się wręcz krystaliczną czystością i dźwiękiem przestrzennym.

Podsumowując…

O Volvo XC 90 Recharge można napisać książkę. Ten piękny SUV został wyposażony w większą ilość systemów niż mają rakiety Elona Muska. Żeby je wszystkie opisać i wytłumaczyć, jak działają, potrzeba by tygodnia i setek stron. Ale ważne jest przesłanie, które płynie z komunikacji producenta, że Volvo to jedna z najbardziej zaawansowanych technologicznie i najbezpieczniejszych samochodów świata. Komfort podróżowania XC 90 to bajka, w pełni zintegrowane Mapy Google, prowadzą nas najszybszą drogą do celu, system kamer i czujników odczytuje znaki na drodze, przewiduje i porównuje zbliżające się zakręty z mapami satelitarnymi, filtry kabinowe eliminują do 95% cząstek stałych PM 2.5 z powietrza dopływającego z zewnątrz, system kamer parkowania 360 stopni wspomaga parkowania, wyświetlacz przezierny na szybie pozwoli nam między innymi odczytywać prędkość i wskazówki nawigacji, a start/stop i napęd elektryczny zmniejszają emisję spalin.

Cena: ceny zaczynają się od 405 000 zł