Red Dead Redemption 2 na smartfonie! Oto Microsoft xCloud

Microsoft Project xCloud to najnowszy pomysł, dzięki któremu zaczniemy grać na smartfonach w gry znane z konsol i komputerów osobistych. Wszystko dzięki dobrodziejstwom technologii przesyłania strumieniowego, którą gigant z Redmond chciałby rozwijać. Dzięki niej moglibyśmy grać na smartfonie na przykład w Red Dead Redemption 2, które zadebiutuje na konsoli Xbox One, a które niedostępne będzie na PCtach.
Usługa Microsoft xCloud miałaby wystartować w 2019 roku. Wtedy to gry streamowane na smartfony z Androidem będzie można obsługiwać nie tylko z poziomu ekranu, ale też za pomocą kontrolerów do konsol Xbox.

Za obliczenia po stronach Microsoftu odpowiadały będą urządzenia xCloud Blade, które umieszczone zostaną w centrach Azure w 54 krajach na świecie. Obraz z nich wysyłany będzie wprost na ekrany urządzeń mobilnych i komputerów.

Niestety, wszystkie usługi przesyłania strumieniowego obarczone są tą samą wadą. Wymagają one bardzo szybkiego i stabilnego łącza internetowego. Tylko dysponując połączeniem o odpowiedniej prędkości gracz może cieszyć się obrazem wolnym od artefaktów, wyświetlanym w wysokiej rozdzielczości i jakości. Microsoft zapewnia, że do zabawy wystarczy łącze 10 Mb/s. Jednocześnie nie podano tego, do gry w jakiej rozdzielczości i detalach miałby wystarczać – obstawiamy tu detale najniższe i rozdzielczość 720p. Ogólnie nie podzielamy optymizmu w zakresie prędkości łącza, pamiętając jak na nieco lepszym łączu działała usługa GeForce NOW.
Do tej pory platformy umożliwiające strumieniowe przesyłanie gier w ramach opłacanego co miesiąc abonamentu nie odniosły spektakularnego sukcesu. Jedną z ciekawszych usług dostępnych w Polsce jest GeForce NOW od NVIDIA, popularyzowany za sprawą konsol NVIDIA SHIELD. W ramach abonamentu można tam zagrać na przykład w Wiedźmina 3 z poziomu dowolnej maszyny spełniającej wymagania aplikacji.
Alternatywą są usługi takie jak NVIDIA Gamestream lub przesyłanie strumieniowe przez Appkę platformy Steam, gdzie korzystamy z mocy obliczeniowej własnych maszyn. W drugim przypadku w produkcje AAA znane z komputerów osobistych możemy grać za pośrednictwem smartfona.
Co sądzicie na temat planów Microsoftu?