ABC Nawigacji samochodowych – poradnik

Można powiedzieć, że w dzisiejszych czasach posiadanie samochodu przestaje być luksusem. Spora ilość kierowców traktuje samochody nie tylko jako środek transportu, ale i jako narzędzie pracy. Wystarczy spojrzeć na licznych przedstawicieli handlowych i kurierów. Czy komuś z was nie zdarzyło się zabłądzić w drodze do celu podróży? Nie zawsze na siedzeniu pasażera jest osoba, która jest w stanie z mapą w dłoni pilotować kierowcę po zapomnianych przez stwórcę pustkowiach. Kiedy liczy się czas nieoceniona okaże się nawigacja GPS. Jeszcze kilka lat temu rzadkość, obecnie widziana jest w co drugim pojeździe. Rynek został zasypany różnego rodzaju rozwiązaniami – lepszymi i gorszymi. Jaka nawigacja będzie odpowiednia? Jak nie wydać ciężko zarobionych pieniędzy na nic nie warty bubel? Na co zwracać uwagę przy zakupie? Spieszymy wam z pomocą i prezentujemy poradnik dotyczący nawigacji samochodowych! Skupimy się na urządzeniach zewnętrznych, nie wbudowanych. Te oferowane przez producenta kosztują wielokrotnie więcej niż porządne nawigacje samodzielne, przez co ich zakup jest zazwyczaj nieopłacalny.


Spis treści:

1.Wyświetlacz
2.Parametry techniczne
3.Mapy 4.Funkcje dodatkowe 5.Akcesoria dodatkowe 6.Podsumowanie


Wyświetlacz

Najprościej będzie zacząć od podjęcia decyzji dotyczącej rozmiaru wyświetlacza. Nawet laik patrząc na ekran z odpowiedniej odległości będzie w stanie ocenić, czy mapy przedstawione są w sposób odpowiednio dla niego czytelny. W tym momencie od razu powinno nasunąć się pytanie: czy ekrany telefonów komórkowych okażą się wystarczająco duże, żeby zastąpić nawigację z prawdziwego zdarzenia? Dla przykładu Nokia E52 dysponuje jedynie niewielkim wyświetlaczem o przekątnej 2,4 cala.

Osoby mniej wymagające i z lepszym wzrokiem będą zapewne usatysfakcjonowane. Rzecz jasna istnieją słuchawki z większymi wyświetlaczami, jednak obsługiwanie na nich programów nawigacyjnych nie zawsze należy do wygodnych. Jeśli chcecie być w pełni usatysfakcjonowani z czytelności przedstawianych informacji, proponujemy zacząć poszukiwania od nawigacji z ekranami 3,5 calowymi.

Większość rynku stanowią właśnie takie urządzenia. Rozmiar ma znaczenie, zwłaszcza w nieco szerszych pojazdach, takich jak ciężarówki. Tam zdarza się spotykać nawet ekrany 7 calowe, które w autach osobowych nie mają raczej racji bytu. 4,3 cala wydaje się być rozsądnym optimum, a 5 cali proponujemy maniakom multimediów.

Nie ulegajcie również do końca marketingowej magii liczb. Wyświetlacze zapewniające 256 tysięcy kolorów nie będą znacząco różnić się od tych oferujących paletę 65 tysięcy barw. Pamiętajcie, że chodzi głównie o nawigację i efektywne wskazywanie drogi. Możemy zagwarantować, że bez problemu odczytalibyście niezbędne informacje z ekranu z gamą 16 kolorów. Do ekranów dołączane są zazwyczaj specjalne rysiki. Warto z nich korzystać, gdyż ekrany oporowe po dłuższym, intensywnym naciskaniu całą powierzchnią palca mogą zacząć reagować słabiej na polecenia.

Parametry techniczne

Sercem całego układu jest procesor. Obecnie najpopularniejsze i najczęściej spotykane na sklepowych półkach urządzenia wyposażone są w jednordzeniowe procesory o częstotliwości zawierającej się w przedziale od 333 do 433 MHz. Ich możliwości porównywalne są z możliwościami procesorów znanych z dzisiejszych smartfonów oraz z komputerów stacjonarnych sprzed lat. Jeżeli nawigacja ma służyć nie tylko do pomocy na trasie, niezbędny okaże się procesor o taktowaniu co najmniej 400 MHz. Pozwoli nie tylko na bezproblemowe operowanie mapą, ale i odtwarzanie plików wideo w nieco wyższej jakości.

Powoli zaczyna się stosować procesory dwurdzeniowe, które oferują nieporównywalnie większą wygodę pracy. Na chwilę obecną jednak urządzenia w nie wyposażone kosztują majątek. Od  prędkości procesora, czyli od częstotliwości jego pracy, zależeć będzie wydajność pracy odbiornika GPS. Warto zwrócić również uwagę na to, czy nawigacja posiada minimum 512 MB pamięci ROM. Odpowiada ona za przechowywanie oprogramowania BIOS i za jego efektywną obsługę. Mniejsza ilość może wpływać negatywnie na jakość odbioru sygnału.

Osobne kilka słów należy się najistotniejszemu, na równi z procesorem, elementowi całości konstrukcji, a mianowicie samemu odbiornikowi GPS. Jego jakość i odpowiednią pracę określa kilka parametrów, którymi warto się zainteresować przed podjęciem decyzji o zakupie. Niemalże na pewno od sprzedawcy będziemy w stanie uzyskać informację na temat liczby kanałów odbiornika. Od ich ilości będzie zależeć dokładność, z jaką urządzenie będzie w stanie określić pozycję samochodu. W teorii powinniście kierować się zasadą „im więcej tym lepiej”. W praktyce ciężko będzie odczuć różnicę w jakości pracy powyżej 12 kanałów.

Kolejna istotna cecha to częstotliwość, z jaką będzie odświeżane położenie samochodu na mapie. Im niższa będzie jej wartość (wyrażona w liczbie odświeżeń na sekundę) tym lepiej. W nawigacjach, gdzie odbiorniki odświeżają pozycję wolniej, występuje efekt skokowego poruszania się ikonki symbolizującej pojazd. Może to nieść ze sobą pewne utrudnienia w sytuacji, kiedy zmuszeni będziecie podjąć szybką decyzję odnośnie skrętu w jedną z dwóch uliczek znajdujących się w niewielkiej odległości od siebie. W ostatniej kolejności należy dowiedzieć się, jaka jest czułość modułu nawigacyjnego. Zdarzyć się może bowiem, że w przypadku burzy bądź intensywnych opadów deszczu, w wypadku korzystania z odbiornika gorszej jakości, zostaniemy poinformowani o zaniku sygnału.

Osoby niecierpliwe powinny dopytać o szybkość tzw startu zimnego oraz startu ciepłego. Startem zimnym nazywany czas, jakiego potrzebuje nawigacja na połączenie się z satelitami od czasu pierwszego jej włączenia. Start ciepły, to jak zapewne się domyślacie, czas połączenia z satelitami w okresie czasu nie przekraczającym 5 godzin, od poprzedniego uruchomienia urządzenia. Nikt nie chciałby stać się nieszczęśliwym posiadaczem nawigacji samochodowej, która w krytycznej sytuacji, będzie przez 15 minut łączyła się z nadajnikami umieszczonymi na okołoziemskiej orbicie. Oczywiście w gorszych warunkach pogodowych należy uzbroić się w cierpliwość, gdyż czas oczekiwania ulegnie wydłużeniu.

Mapy

Producenci map tworzą swoje oprogramowanie głównie dla urządzeń wyposażonych w system operacyjny Microsoft Windows CE. Z Windowsem CE działać będą między innymi mapy MapaMap, AutoMapa, MioMap oraz iGO. Wyjątkami są firmy Garmin oraz TomTom, odpowiedzialne za produkcję nawigacji samochodowych. W urządzeniach tych producentów znajdziecie delikatnie zmodyfikowaną wersję systemu Symbian, znanego głównie z telefonów marki Nokia. Najpopularniejsze mapy dla Garmina to GPMapa, WorldMap oraz City Navigator. Na TomTomach możliwe jest zainstalowanie jedynie map TomTom Navigator. Przy zakupie należy unikać innych dystrybucji systemów operacyjnych, gdyż późniejsze dopasowanie odpowiednich map może okazać się problematyczne.

Mapy różnią się od siebie ilością dostępnych POI (Points of Interest), będących punktami szczególnego zainteresowania. Zaliczamy do nich stacje benzynowe, lokale gastronomiczne, zabytki, obiekty związane z kulturą i sztuką, uczelnie i szkoły oraz sklepy. Pomiędzy poszczególnymi mapami może także dochodzić do różnic w zakresie możliwości ustawiania punktów pośrednich, przez które prowadzić będzie trasa. Zdecydowana większość z nich pozwala jednak na wyznaczenie nieograniczonej ilości takich punktów. Przy zakupie map warto kierować się procentowym pokryciem adresów na interesującym nas terenie. Odradzamy mapy uniwersalne.

Do sprawnego poruszania się w obrębie naszego kraju zdecydowanie lepiej sprawdzi się mapa Polski. Mapy obejmujące większe obszary, na przykład mapy Europy są na ogół mniej dokładnie i ciężko będzie z ich pomocą trafić pod konkretny adres, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach. Przed zakupem należy także sprawdzić czy aktualizacje mapy są bezpłatne przez odpowiadający wam okres czasu. Większość producentów oferuje gratisowe uaktualnienia do roku czasu od zakupu. Po tym czasie zazwyczaj można korzystać z różnorakich promocji. Zazwyczaj przedłużenie możliwości uaktualniania mapy o kolejny rok kosztuje w granicach 25% pierwotnej wartości jej zakupu. Przy kupnie nawigacji samochodowej warto szukać urządzeń posiadających wgraną choćby podstawową wersję mapy Polski. Najczęściej spotykane są mapy AutoMapa oraz MapaMap, będące bardzo dobrymi, rodzimymi produktami.

#break#

Funkcje dodatkowe

Większość obecnie produkowanych nawigacji to prawdziwe kombajny multimedialne. Czasem warto rozważyć, czy nie kupić nawigacji z nieco większym wyświetlaczem. Mamy na myśli taki, który ma przekątną większą od 4,3″. Możliwość odtwarzania filmów może okazać się zbawienna, gdy podróżujemy z młodszym członkiem rodziny, a funkcja wyznaczania trasy nie jest w danej chwili potrzebna. Urządzenia posiadają wyjścia słuchawkowe, dzięki czemu maluch będzie mógł obejrzeć ulubioną bajkę, w czasie gdy tata lub mama skupią się na jeździe.

Wbudowane głośniki przeważnie nie są w stanie przebić się przez wysokie tło akustyczne. Jest to zasługa kodeków, które dekodują dźwięk z plików filmowych i muzycznych bardzo cicho. Może to i lepiej, bowiem kierowca powinien być zawsze w pełni skoncentrowany na drodze, a jego uwaga nie powinna być niczym rozpraszana. Przypominamy, że do odtwarzania filmów potrzebny jest w nawigacji odpowiednio szybki procesor! Jak już wspomnieliśmy, spora liczba urządzeń radzi sobie z odtwarzaniem formatów muzycznych .mp3 oraz .wave.
Mała doza muzyki pomoże zrelaksować się podczas postoju w dłuższej trasie, kiedy zapomnieliśmy zabrać ze sobą ulubionych płyt. Przeważnie odtwarzać można również przeróżne formaty zdjęć i pliki tekstowe w formacie .txt. Docenimy tą możliwość chcąc obejrzeć przeskanowane mapy papierowe, bądź przeczytać ważne notatki.

Akcesoria dodatkowe

W zestawie często otrzymujemy karty pamięci. Zazwyczaj są to urządzenia micro SD, bądź SD/MMC. O ile mapa Polski bez problemu zmieści się w pamięci wbudowanej w nawigację GPS, to mapa Europy potrzebować będzie już nieco większego nośnika. Rozsądne optimum stanowi karta o pojemności 2 GB. W wypadku, gdy nawigacja GPS ma być mini centrum multimedialnym pokuśmy się o 4 GB. Jest to zazwyczaj górna granica, którą obsługuje większość produktów dostępnych na rynku. Stosunkowo niedawno pojawiły się odbiorniki pozwalające wykorzystać 8 GB pamięci flash. Do łączności z komputerem posłuży port USB. Ewentualna obecność interfejsu Bluetooth pozwoli na montaż słuchawki bezprzewodowej.

Podsumowanie

Zawsze, zanim wybierzecie się do sklepu po zakup jakiegokolwiek droższego urządzenia, warto dowiedzieć się na co zwracać uwagę przy podejmowaniu ostatecznej decyzji. Bardzo często sprzedawcy zachwalają wyłącznie wybrane (zazwyczaj drogie) modele w celu osiągnięcia większych zysków ze sprzedaży. Ich wiedza w zakresie oferowanych produktów jest również niewielka. Mamy szczerą nadzieję, że udało nam się rozjaśnić wielu z was temat nawigacji samochodowych. Aby zakup był udany, powinien być przede wszystkim świadomy. Satysfakcja z użytkowania porządnego urządzenia, kupionego za pieniądze mniejsze niż zachwalany bubel jest ogromna. I pamiętajcie: nawigacja nie zastępuje myślenia!