Szwedzki wóz bojowy CV90 z zawieszeniem rodem z F1

Przedstawiciele BAE Systems ogłosili, że adaptacyjne zawieszenie spotykane do tej pory w bolidach Formuły 1 (do roku 1993, kiedy to zakazano jego stosowania) zostało wykorzystane w szwedzkim wozie bojowym CV90. Jest to pierwszy pojazd wykorzystywany przez wojsko, w którym zdecydowano się wdrożyć takie właśnie rozwiązanie. Inżynierowie pracowali nad nim kilka lat.

W przeciwieństwie do konwencjonalnego zawieszenia pasywnego, zawieszenie aktywne zastosowane w CV90 jest w stanie wykryć przeszkodę i na podstawie prędkości pojazdu odpowiednio podnieść lub opuścić zawieszenie w taki sposób, aby sam korpus pojazdu pozostał obojętny na zmianę wysokości terenu. Podobne rozwiązanie robiło kiedyś furorę w luksusowych samochodach Lexusa.Dzięki tej technologii CV90 jest w stanie osiągać wyższe prędkości operacyjne w terenie (według BAE nawet o 35%!), a także działać znacznie skuteczniej i strzelać celniej ze względu na stabilną pracę nadwozia. Lepsze zawieszenie, to także dłuższa żywotność wozu bojowego.

Źródło: Gizmag