Sony ma większe szanse na upadłość niż Panasonic

Niedawno agencja ratingowa Fitch Ratings obniżyła rating kredytowy firmy Sony i Panasonic do poziomu „śmieciowego”. Teraz agencja twierdzi, że większe szanse na przetrwanie tej trudnej sytuacji ma przedsiębiorstwo z Osaki, ponieważ ma znacznie bardziej zdywersyfikowany koszyk produktów jakie oferuje i nie koncentruje się jedynie na elektronice użytkowej.

Przedsiębiorstwo założone przez Konosuke Matsuschite posiada stosunkowo stabilny rynek jeżeli chodzi o urządzenia gospodarstwa domowego takie jak lodówki i pralki. Jest to jego drugi rynek obok elektroniki użytkowej. Natomiast firma Sony jest skazana na walkę z konkurencją w postaci Apple i Samsunga na rynku nowoczesnej elektroniki (tablety, smartfony).
Głównym powodem problemów producenta konsol jest upadający rynek telewizorów. Znacząco spadł popyt na produkty tej firmy z powodu konkurencyjnych ofert ze strony Samsunga.  Na dodatek całą sytuację pogarsza rekordowa strata jaką spółka zanotowała w maju 2012 roku, która wyniosła 5,7 miliardów dolarów.
Nowy dyrektor generalny Sony – Kazuo Hirai pracuje nad planem restrukturyzacyjnym. Przedsiębiorstwo ma skupić się na telefonii komórkowej, grach, a także naprawić upadający segment telewizorów. Gigant ma również podreperować swoją pozycję poprzez zdobycie wschodzących rynków.
Fitch krytykuje ten nowy plan twierdząc, że segmenty rynku generujące straty należy obcinać, a nie rozwijać. Agencja natomiast pochwaliła Panasonica za szeroką ofertę produktów.
W dzisiejszych czasach dywersyfikacja produktów jest bardzo ważna, pozwala ona firmom na osiągnięcie stabilnej pozycji na rynku. Gdy jeden segment usług ma problemy to drugi – prosperujący lepiej  może skompensować te ubytki. Wiele firm jest krytykowanych za to, że produkują dosłownie wszystko, przez co jakość ich produktów spada. Jednak biorąc pod uwagę kwestię stabilności na rynku w długim horyzoncie czasowym to im więcej różnorodnych produktów dana firma posiada tym lepiej.

Źródło: dailytech