Samochody z silnikiem Diesla emitują znacznie więcej zanieczyszczeń niż myślano
Zgodnie z wynikami nowych badań, samochody osobowe, ciężarówki i inne pojazdy z silnikiem Diesla emitują do atmosfery o 50 procent więcej tlenków azotu niż pokazują testy laboratoryjne. Uważa się że dodatkowe zanieczyszczenie przyczyniło się do 38 tysięcy przypadków przedwczesnych zgonów w 2015 roku.
Naukowcy porównali skład spalin emitowanych przez rury wydechowe samochodów posiadających silnik Diesla na drogach do wyników badań laboratoryjnych. Testy drogowe przeprowadzono w Australii, Brazylii, Kanadzie, Chinach, Indiach, Japonii, Meksyku, Rosji, Korei Południowej, Unii Europejskiej oraz Stanach Zjednoczonych, gdzie w 2015 roku sprzedano 80% nowych pojazdów z silnikiem Diesla. Badacze dowiedzieli się, że w rzeczywistości takie samochody nie emitują 9,4 miliona ton tlenków azotu, na co wskazywały testy laboratoryjne, a 14,4 miliona ton.
Tlenki azotu są uwalniane do atmosfery z wydechów pojazdów silnikowych oraz podczas spalania węgla i innych paliw kopalnych, na przykład w elektrowniach i fabrykach. Tlenki azotu mogą przyczyniać się na przykład do powstawania smogu. Jak twierdzi Międzynarodowa Rada ds. Czystego Transportu, która brała udział w badaniach, wdychanie ich wiąże się z występowaniem chorób serca czy płuc, takich jak rak płuc. Rządy wielu państw regularnie testują nowe pojazdy z silnikiem Diesla, aby sprawdzić, czy spełniają one normy dotyczące emisji zanieczyszczeń. Problemem jest to, że podczas testów laboratoryjnych nie można odzwierciedlić sytuacji rzeczywiście występujących na drodze, a co za tym idzie – dokładnie oszacować skali emitowanych zanieczyszczeń.Badacze szacują, że dodatkowe zanieczyszczenia doprowadziły do 38 tysięcy przedwczesnych zgonów na całym świecie w 2015 roku – głównie w Unii Europejskiej, Chinach oraz Indiach. Odkrycia nie są zbyt zaskakujące. W styczniowym raporcie stwierdzono, że nowoczesne samochody z silnikiem Diesla emitują w Europie więcej toksycznych gazów niż ciężarówki i busy, ponieważ producentów samochodów dotyczą mniej rygorystyczne przepisy. Nawet jeśli te samochody spełniają warunki potrzebne do przejścia testów laboratoryjnych, gdy poruszają się po rzeczywistych drogach wytwarzają więcej tlenków azotu.
Jak uważają naukowcy, aby uniknąć jeszcze większej ilości dodatkowych zanieczyszczeń należałoby wprowadzić jeszcze surowsze przepisy dotyczące produkcji aut. To mogłoby zapobiec wielu przedwczesnym zgonom.
Źródło:Nature