Prawie 200 tysięcy złotych kary dla NOM – nie można automatycznie przedłużać umowy na czas określony

Praktyka automatycznego przechodzenia na umowę na czas nieokreślony zaraz po zakończeniu umowy lojalnościowej nie jest niczym nowym wśród m.in operatorów telekomunikacyjnych. Nie jest to również zły scenariusz dla klientów, ponieważ taki dokument w dowolnym momencie można rozwiązać. Inaczej sprawa wygląda jednak w sytuacji, w której operator próbuje przedłużać umowę na taki sam okres, na jaki wcześniej została ona zawarta.

Za taką praktykę został ostatnio ukarany Niezależny Operator Międzynarodowy. Firma zastrzegała sobie w regulaminie prawo do automatycznego przedłużania kończącej się umowy na taki sam okres, chyba że maksymalnie 30 dni przed momentem wygaśnięcia dokumentu klient złożył pisemne oświadczenie o braku chęci dalszego korzystania z usług.

Według UOKiK operator takimi zapisami w regulaminie ograniczał możliwość rezygnacji z usług, co oczywiście jest niezgodne z prawem. Zamiast tego firma powinna dawać swoim klientom możliwość podjęcia świadomej decyzji w sprawie przedłużenia umowy na czas określony.

Za takie postępowanie na firmę nałożono karę finansową w wysokości niespełna 200 tysięcy złotych. Decyzja wprawdzie nie jest prawomocna i operator odwołał się od niej do sądu, ale cała sprawa dobrze pokazuje, na jakie praktyki operatorów telekomunikacyjnych warto uważać. Warto także przypomnieć dość podobną sprawę sprzed miesiąca – na celowniku Urzędy wylądowała wtedy Multimedia Polska – ale o tym szerzej przeczytać możecietutaj.

 

Źródło: UOKiK,