Polski samochód wyścigowy w klasie GT – premiera Arrinery Hussarya GT

Wiemy, że samochody od Arrinery są dość… kontrowersyjne. Producent prezentuje już drugi model, a żadnego z nich nie można jeszcze kupić. Tak czy inaczej na targach The Racing Car Show w Birmingham, jednej z najważniejszych i najstarszych imprez targowych związanych z motosportem w Europie, zaprezentowano pierwszą, polską wyścigówkę klasy GT – Arrinera Hussarya GT.
„Chcemy, by projekt Arrinera Hussarya był czymś więcej, niż tylko ciekawostką w świecie motoryzacyjnym. Wierzymy, że Arrinera ma szansę stać się silną, rozpoznawalną nie tyko w Polsce, marką, która sprawi, że drogowa wersja auta będzie się dobrze sprzedawać. Po rozpoznaniu sytuacji rynkowej podjęliśmy zatem decyzję, aby światową premierę Arrinery oprzeć na jej wersji wyścigowej. To pozwoli nam na udział Arrinery Hussarya GT w wybranych wyścigach w roku 2016 – powiedział Piotr Gniadek, wice Prezes Arrinera Automotive S. A.  „Udział w wybranych wyścigach pozwoli nie tylko na zaprezentowanie Arrinery potencjalnym nabywcom, ale także na jej przetestowanie w najlepszych ku temu warunkach – czyli warunkach wyścigu” – dodaje.Arrinery Hussarya GTNa targi i swoje stoisko Arrinera zaprosiła także młodych, zdolnych, polskich kierowców wyścigowych: Gosię Rdest i Macieja Dreszera, którzy na swoim koncie mają już liczne zwycięstwa w międzynarodowych wyścigach samochodowych. Wystąpili oni w roli ambasadorów polskiego motorsportu dając światu wyraźny sygnał, że polska motoryzacja wkroczyła w zupełnie nowy dla siebie okres, który, miejmy nadzieję, umocni jej pozycję na świecie.
„Targi w Birmingham to doskonała okazja aby pokazać światu potencjał wyścigowy polskich kierowców. Cieszę się, że to właśnie mnie i Gosię zaproszono, by ich reprezentować” – powiedział Maciej Dreszer. „Możliwość uczestniczenia w historycznym momencie, kiedy wyczekiwana Arrinera Hussarya GT ujrzała światło dzienne to dla mnie ogromne wyróżnienie, ale także prezent, bo tak się składa, że w dniu premiery obchodziłam swoje 23 urodziny – powiedziała Gosia Rdest i dodała „Nie mogę się doczekać momentu, kiedy Arrinera zacznie brylować na torach wyścigowych”.
Specyfikacja techniczna Arrinery Hussarya GT
Aerodynamika
Arrinera Hussarya GT zaprojektowana została z myślą o wyścigach, tak więc główny nacisk położono na uzyskanie optymalnej aerodynamiki, gwarantującej jak najlepsze wyniki na torach wyścigowych. Zastosowane  rozwiązania technologiczne udoskonalono dzięki współpracy z profesorem Januszem Piechną z Politechniki Warszawskiej.Arrinery Hussarya GTJego zespół opracował innowacyjne rozwiązania pozwalające na znacznie lepsze zwiększenie siły docisku do podłoża, z minimalną stratą prędkości i przyspieszenia. Uzupełnieniem pakietu poprawiającego aerodynamikę przodu auta jest dolny splitter z wargą spiętrzającą oraz płaska podłoga.  Małe płaty umieszczone po bokach przedniego zderzaka zwiększają docisk przedniej osi oraz wytwarzają podłużne struktury wirowe, ograniczające zaburzenia przepływu powietrza powodowane obracaniem się kół. Arrinerę dociska do nawierzchni strumień powietrza w długim dyfuzorze pod nadwoziem oraz  tylny płat generujący siłę dociskającą oraz intensyfikujący pracę dyfuzora.  Pokaźny wlot znajdujący się na dachu Arrinery Hussarya GT jest częścią układu dolotowego silnika. Ze względu na swoje rozmiary oraz umiejscowienie, zapewnia dopływ czystego i zimnego powietrza, co bezpośrednio przekłada się na osiągi silnika. Wykonany jest z włókna węglowego, a dodatkowa, aluminiowa ramka wlotu zapewnia podwyższoną wytrzymałość na ewentualne uszkodzenia.
Silnik
Arrinera GT jest samochodem, który będzie produkowany na zamówienie zgodnie z życzeniem klienta.  W samochodzie ulokowano centralnie silnik V8 o pojemności 6.2L, o mocy od 420kM do 650kM i momencie obrotowym od 580 Nm do 810 Nm.
Napęd i skrzynia biegów
Arrinera ma napęd na tylną oś. Jednostka współpracuje z sekwencyjną 6-cio biegową skrzynią Hewland LLS, sterowaną półautomatycznie przy pomocy łopatek przy kierownicy. W aucie zastosowano sterownik Pectel SQ6M wraz z systemem kontroli trakcji.
Elektronika
Za odczyt i zapis parametrów pojazdu odpowiada komputer Cosworth ICD Pro – zaprojektowany przez polską firmę Exumaster, która produkuje elektronikę do motorsportu.
Podwozie i zawieszenie
Zawieszenie jest autorską konstrukcją inżynierów firmy, jest to  układ typu push-rod, składający się z klasycznych, dwóch podwójnych trójkątnych wahaczy oraz regulowanych amortyzatorów i sprężyn Öhlins, które zostały zaprojektowane od podstaw specjalnie dla Arrinery. Zestaw hamulcowy dostarczyła firma Alcon. Składa się z tarcz o średnicy 380 mm oraz 6-cio tłoczkowych zacisków.
Koła i opony
Arrinera Hussarya GT wyposażona jest w sportowy układ ABS firmy Bosch. Dostawcą opon jest firma Michelin, współpracująca z Arrinerą. Opony to model S8H, który znajduje się na 18calowych, lekkich felgach Braid.
Wymiary, waga i pojemność
Tworząc samochód, projektanci zwracali szczególną uwagę na obniżenie wagi. Dzięki zastosowaniu specjalnej stali BS4T45, używanej w motosporcie, udało się uzyskać wyjątkowo niską masę samochodu, wynoszącą 1250 kg. Cała rama przestrzenna jest zbudowana zgodnie z homologacją FIA, zapewniając najwyższy poziom bezpieczeństwa. Nadwozie Hussarya GT wykonane jest w całości z włókna węglowego, natomiast podłoga oraz niektóre elementy wnętrza z kevlaru.
Cena
Cena samochodu Arrinera Hussarya GT zacznie się od 139 000 funtów, a jego sprzedaż prowadzona będzie przez brytyjską spółkę Arrinera Racing Ltd.
Wyścigi 2016
Arrinera planuje przetestować swoją wyścigówkę w roku 2016 biorąc udział w wybranych wyścigach serii GT4 w klasie open. Rozważane są także wyścigi serii 24h, Super Challenge Pirelli oraz  British GT Championship.

Źródło: inf. prasowa