Neurolodzy uchwycili moment, w którym mózg zarejestrował pomysł

Badanie przeprowadzono w Carnegie Mellon University, a jego wyniki opublikowano w Human Brain Mapping, przedstawiając w jaki sposób mózg za pomocą neuronów rejestruje pomysły. Marcel Just, profesor nauk kognitywnych, na co dzień uczy w Dietrich College of Humanities and Social Sciences.
„Olinguito”, zwierzę odkryte w 2013 roku, to tropikalny mięsożerca, w którego diecie znajdują się głównie… owoce. Dlaczego o tym wspominam? Ano dlatego, że zwierzę to miało duży wpływ na rozpracowanie działania mózgu. Profesor Marcel Just zauważył, że przedstawiciele tego gatunku, zgodnie z informacją zakodowaną w ich mózgach, powinni być mięsożercami. Kiedy jednak naukowcy dowiedzieli się, że „Olinguito” żywi się owocami doszli do wniosku, że zakodowane w mózgu przedstawicieli tego gatunku informacje musiały zostać zmienione.
Wyniki badań dowiodły, że nowe informacje odnośnie rodzaju pożywienia „Olinguito”, zostały zastąpione dokładnie w tych samych miejscach mózgu, gdzie znajdowały się stare. Wskazuje to na to, że mózg może działać w oparciu o własny rodzaj uniwersalnego zbioru, działać zgodnie z własnym kodem.
W badaniu wzięło udział 16 uczestników. Każdy z nich miał zadanie nauczyć się nawyków żywieniowych ośmiu wymarłych już zwierząt w celu przeanalizowania tego jak wyglądają te informacje w neuronach w ich mózgach. Opierając się na poprzednich ustaleniach, zespół badaczy doszedł do tego, gdzie jest przechowywana informacja na temat diety.
Marcel Just i Andrew Bauer wykorzystali funkcjonalny rezonans magnetyczny (fMRI) w celu monitorowania nowych pojęć pojawiających się w mózgu. Okazało się, że nowe koncepcje, a więc i pomysły, tworzą własny „unikalny podpis aktywacyjny”. Naukowcy mogli odczytać w myślach uczestników badania to, o którym z ośmiu zwierząt ci myśleli w danym czasie.
Co ciekawe, podobne do siebie zwierzęta miały ściśle dopasowany podpis aktywacji. Badanie dowiodło też, że informacje o danym zwierzęciu zostały w mózgu nienaruszone, nawet po zgromadzaniu nowych. Daje to więc wgląd w neuronową trwałość rzeczy, których się uczymy. Bauer powiedział: „Za każdym razem, kiedy uczymy się czegoś, możemy trwale zmienić nasz mózg, czyniąc to w sposób systematyczny.”
Istnieje nadzieja, że przeprowadzone badania mogą być pomocne w kształtowaniu przyszłych metod nauczania w szkołach, a także dać jaśniejszy obraz tego, jak nagromadzona przez lata wiedza zostaje utracona w wyniku poważnych urazów i chorób, takich jak demencja i Alzheimer.

Źródło: wired.co.uk