Nadchodzą zmiany w e-handlu

Będzie większa ochrona konsumentów podczas zakupów w sieci, ale jednocześnie nowe obowiązki dla sklepów online. Wszystko przez nową dyrektywę UE. Co zatem czeka nas w handlu w sieci? Spójrzmy…
Nowe regulacje dotyczą ok. 10 tys. e-sklepów. Mowa o dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z października 2011 r. w sprawie praw konsumentów. Pierwsza wiadomość już powinna cieszyć… konsumentów. Nastąpi wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Będzie to nie 10 a 14 dni. To nie wszystko. Okazuje się, że zwrot kosztów będzie obejmował również wysyłkę.

Poza tym w nowym prawie chodzi też m.in. o wyeliminowanie opłat za korzystanie z kart kredytowych i infolinii prowadzonych przez przedsiębiorców oraz umieszczenie jasnej informacji o tym, kto ponosi koszty zwrotu towaru. Jak powiedziała dziś na konferencji Anna Ostrowska-Tomańska z kancelarii prawnej Deloitte Legal, dyrektywa ujednolici zasady prowadzenia sprzedaży produktów i usług w internecie we wszystkich krajach należących do UE.
Ale eksperci z Deloitte zaznaczyli, że nowe prawo oznacza też wzrost kosztów prowadzenia działalności. Związane to będzie m.in. z systemem zwrotu towarów na koszt e-sklepów oraz ewentualnymi sankcjami za niedostosowanie się do przepisów.
Jak na nowe prawo zareagują właściciele sklepów? Opinii jeszcze nie zebraliśmy, bo jest za wcześnie. W Polsce zmiany muszą zostać uchwalone i ogłoszone do 13 grudnia 2013 r. i zgodnie z okresem przejściowym przewidzianym przez dyrektywę, wejdą w życie najpóźniej do 13 czerwca 2014 r. Jest zatem czas na… przygotowania.

Źródło: PAP, deloitte.com