Moduł pasażerski Hyperloop One pobił swój rekord prędkości
Kapsuła pasażerska XP-1, stworzona przez spółkę Hyperloop One, pobiła na torze wcześniejszy rekord prędkości. Moduł na odcinku zaledwie 300 metrów osiągał prędkość 309 kilometrów na godzinę i wyhamował. Aby rozpędzić moduł do takiej prędkości wygenerowano 3151 KM mocy, czyli ekwiwalent 2.349 MW. Nie wiemy czy kapsuła wiozła jakikolwiek ładunek. Ciśnienie wewnątrz toru testowało odpowiadało ciśnieniu panującego na poziomie 61 kilometrów n.p.m. Wynik jest lepszy od wyników osiąganych od pociągów wysokich prędkości kategorii pierwszej, które poruszają się z prędkością maksymalną 250 km/h. Moduł XP-1 ma 8.7 metra długości, 2.7 metra wysokości oraz 2.4 metra szerokości. To nieco mniej niż wagon nowojorskiego metra i próżno doszukiwać się wewnątrz komfortowych warunków. W Hyperloop nie chodzi jednak o komfort, a minimalizowanie czasu podróży.
Hyperloop One chce, aby moduł pasażerski XP-1 mógł poruszać się z prędkością sięgającą ok. 1205 km/h. Niestety, tor testowy ma na chwilę obecną długość zaledwie 500 metrów, co skutecznie uniemożliwia bardziej zaawansowane testy.
Nad kapsułą Hyperloop pracują także polscy studenci z Politechniki Warszawskiej i Wrocławskiej.
– Hyperloop to nowy środek transportu. Nasz zespół dostał się do finału konkursu SpaceX, w którym zadaniem jest zbudowanie prototypu kapsuły, która ma się rozpędzić w testowym tunelu do jak najszybszej prędkości. Ma to na celu przetestowanie różnych rozwiązań i znalezienie najlepszego z nich – mówi Tomasz Szpartaluk, członek zespołu Hyper Poland University Team, student Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa na Politechnice Warszawskiej.
Zespół znalazł się w gronie 24 innych, które pod koniec sierpnia wezmą udział w zawodach w Kalifornii. Kapsuła, nad którą obecnie pracują studenci, zostanie przetestowana na torze w Los Angeles.
Kapsuła Hyperloop porusza się w specjalnej rurze, w której ciśnienie jest na takim poziomie jak na wysokości 10 kilometrów. Dzięki temu zredukowany jest opór powietrza, a pojazd porusza się bez kontaktu z podłożem przez magnetyczną lewitację oraz łożyska powietrzne. W ten sposób czas podróży może być znacznie krótszy niż w tradycyjnych środkach transportu.