Ku zdziwieniu badaczy, Pluton emituje promieniowanie rentgenowskie

Astronomowie pracujący przy Teleskopie Kosmicznym Chandra zauważyli, że Pluton emituje promienie rentgenowskie. Po raz pierwszy dostrzeżono to zjawisko w przypadku obiektu znajdującego się w pasie Kuipera.
Być może, dziwne odkrycie pozwoli naukowcom na poszerzenie wiedzy dotyczącej atmosfery Plutona, oraz atmosfer innych ciał przemieszczających się w obrębie obrzeży Układu Słonecznego.  Badacze wierzą, że tak jak Pluton mogą zachowywać się inne duże obiekty z Pasa Kuipera.
Zespół dowiedział się o tym, że Pluton emituje promienie rentgenowskie podczas trwania misji New Horizons. Gdy pojazd zbliżał się do planety karłowatej, która leży 7,5 miliarda kilometra z dala od Ziemi, astronomowie obserwowali ją za pomocą teleskopu Chandra aż cztery razy – za każdym udało się wychwycić emitowane przez Plutona promieniowanie X.PlutonTo zaskakujące odkrycie, zwłaszcza że, w przeciwieństwie do Ziemi i innych ciał niebieskich w Układzie Słonecznym, Pluton nie posiada pola magnetycznego i znajduje się bardzo daleko od Słońca. Dlatego do tej pory badacze uważali, że niemożliwe jest, by ta planeta karłowata emitowała promieniowanie rentgenowskie.
Carey Lissey z Uniwersytetu Johna Hopkinsa, który przewodził zespołowi astronomów, na podstawie poprzednich badań podejrzewał, że gazy otaczające kosmiczne ciała mogą reagować z naładowanymi cząsteczkami wiatru słonecznego, tworząc promienie rentgenowskie. Nowe obserwacje potwierdzają jego przypuszczenia, choć badacze wciąż nie do końca rozwiązali tajemnicę Plutona – ta planeta karłowata emituje zbyt dużo promieni X jak na obiekt, który jest otoczony tylko gazem.
Być może wkrótce dowiemy się, co odpowiada za tak intensywną emisję promieni rentgenowskich. W tej chwili badacze przypuszczają, że za tym zjawiskiem stoją międzyplanetarne pola magnetyczne, które kierują w stronę Plutona dodatkowe słoneczne cząsteczki.

Źródło: Harvard CFA