Komisja Europejska nakłada na Google rekordową karę 2,4 mld euro
2,42 miliarda euro – tak wysoką karę zapłacić będzie musiał amerykański koncern Google za łamanie unijnych przepisów antymonopolowych, orzekła Komisja Europejska. Zdaniem KE, Google jest winne nadużywania swojej pozycji poprzez promowanie w swojej wyszukiwarce własnego systemu porównywania cen towarów. Dochodzenie w sprawie trwa już od 2008 roku.
Google promowało Google Shopping na samej górze wyników wyszukiwania. Zdaniem Komisji Europejskiej taka praktyka jest niedopuszczalna, zwłaszcza, że wyszukiwarka często pokazywała wyniki mniej precyzyjne i korzystne z perspektywy tego, jakich produktów szukał internauta. Komisja Europejska zwróciła uwagę na fakt, że internauci w 95% przypadkach klikają jedynie w linki z pierwszej strony wyników wyszukiwania, a aż 35% z tych klików zgarnia pierwszy link.
Amerykańska firma, należąca do spółki Alphabet, ma 90 dni na zastosowanie się do wytycznych Komisji Europejskiej i wdrożenia niezbędnych zmian. Po upływie tego terminu, będzie zobligowana do zapłacenia rekordowej kary oraz 5% dziennych obrotów firmy Alphabet za każdy dzień zwłoki. Prawnicy Google już teraz zapowiedzieli, że rozważają odwołanie się od decyzji, której nie akceptują.
Co ciekawe, Komisja Europejska ogłosiła, że każda osoba fizyczna lub prawna, która poniosła straty w wyniku dotychczasowej polityki Google, może dochodzić swoich racji przed sądami na drodze postępowania cywilnoprawnego.
Czy Wam też wydaje się niestosowne zakazywanie promowania własnych produktów we… własnych produktach? A może Komisja Europejska faktycznie stoi na straży mniejszych firm, dbając o to, aby na rynku usług istniał pluralizm?
Źródło: KE