Google zakaże reklam kryptowalut i pieniędzy wirtualnych już od czerwca
Google, podążając za przykładem Facebooka, który w styczniu wprowadził zakaz reklamowania kryptowalut na portalu społecznościowym, ogłosiło, że od czerwca w najpopularniejszej wyszukiwarce na świecie nie również będzie można umieszczać żadnych reklam platform Bitcoin, Ethereum, a także innych narzędzi spekulacji finansowych oraz hazardu.
Google w ten sposób chce zmierzyć się z nowymi zagrożeniami, przed którym chronić chce internautów. Zmiana polityki reklamowej to skuteczny środek zaradczy choćby z tego względu, że obie firmy – Google i Facebook – kontrolują większość światowego rynku reklam. Zakaz obejmie nie tylko popularne AdWordsy, ale także reklamy na YouTube oraz wszystkich portalach, które udostępniają przestrzeń reklamową Google.
Eksperci rynków walutowych oraz doradcy biznesowi przyjmują te zmiany z zadowoleniem.
„To dobra wiadomość zarówno dla osób prywatnych, jak i firm, które inwestowały w kryptowaluty na podstawie nieprawdziwych informacji w reklamach, licząc na niesamowite zyski i łut szczęścia” – komentuje Małgorzata Anisimowicz, prezes PMR Restrukturyzacje SA. „Krok Google, podobnie jak Facebooka, to odważne wyjście naprzeciw potrzebie ograniczenia niebezpiecznych spekulacji finansowych i zapobiegania wprowadzaniu ludzi w błąd. To sposób prawdopodobnie w tej chwili skuteczniejszy niż ostrzeżenia różnych instytucji finansowych” – dodaje .
Zakazem objęte zostaną nie tylko kryptowaluty, ale także wirtualne pieniądze stosowane w grach, które można kupić za realne waluty, gry hazardowe oraz inne instrumenty spekulacji finansowych.
Dyrektor Google ds. Zrównoważonych reklam, Scott Spencer, poinformował na blogu:
„Zaktualizowaliśmy kilka zasad dotyczących reklam w nieuregulowanych lub spekulacyjnych produktach finansowych, takich jak opcje binarne, kryptowaluta, rynki walutowe i kontrakty różnicowe (CFD)”.
Zakaz Google obejmuje wymianę kryptowalut i ICO (initial coin offerings), czyli emisję kryptowalut ogłaszanych, tworzonych przez różne firmy softwarowe. Firma zacznie także blokować niektóre reklamy związane z hazardem, na przykład takie, w których używane są wirtualne przedmioty o wartości rzeczywistej, zwane zakładami skórek, co ma na celu „zwalczanie nowych zagrożeń i poprawę jakości reklam online”.
„W miarę jak zmieniają się trendy konsumenckie, nasze metody ochrony otwartej sieci stają się coraz lepsze, podobnie jak oszustwa internetowe” – napisał Scott. „Poprawa jakości reklam w Internecie, usuwanie czy to szkodliwych reklam, czy natarczywych, nadal będzie dla nas najwyższym priorytetem.”
Google dodaje, że usunęło ponad 3,2 miliarda reklam, które naruszyły jego zasady w 2017 roku, blokując – jak to określiła – „większość złych reklam”, w tym te wprowadzające w błąd i wyłudzające informacje.
Nowe regulacje mają wejść w życie w czerwcu tego roku.
Źródło: Google, inf. prasowa