Google i Blizzard chcą nauczyć sztuczną inteligencję gry w StarCrafta II

Należąca do Google firma DeepMind realizuje zapewne jeden z najbardziej obiecujących projektów dotyczących AI w swej dziedzinie. Obecnie, misją naukową projektu jest „popchnięcie granic sztucznej inteligencji”, a Google zdecydowało, że jednym z najlepszych sposobów na osiągnięcie tego celu będzie uczenie SI pokonywania ludzi w grach, zarówno tych planszowych, jak i komputerowych.
AlphaGo, opracowany przez DeepMind program grający w starożytną grę Go, udowodnił już, że jest do tego więcej niż zdolny. Przypomnijmy, że zdołał on pokonać w Go niejednego profesjonalistę. Niemniej, Google nie zamierza spocząć na laurach. Technologiczny gigant chce bowiem porzucić klasyczne gry planszowe na rzecz… StarCrafta II. W porównaniu do planszówek StarCraft II cechuje się przede wszystkim znacznie większym tempem rozrywki. We współpracy z Blizzardem Google zamierza więc przekształcić StarCrafta II w osobisty plac zabaw dla sztucznej inteligencji.
Aby tego dokonać, Google i Blizzard opublikowały zestaw narzędzi o nazwie „SC2LE”, które przyspieszą „badania nad sztuczną inteligencją” w grze. Wśród tych narzędzi znalazło się między innymi API nauczania maszynowego od Blizzarda. Te narzędzia są dostępne za darmo dla każdego, a wiec jeśli tylko macie na to chęć, sami możecie zaangażować się w rozwój AI.

Sztuczna inteligencja od DeepMind niewątpliwie będzie musiała stawić czoła wielu problemom, zanim stanie się dobrym graczem StarCrafta II. Jedno z największych wyzwań stanowi mechanika stojąca za tak zwaną „mgłą wojny”.
Mgła wojny utrudnia rozgrywkę zarówno graczom, jak i sztucznej inteligencji, zmuszając ich do eksploracji w celu zdobywania informacji potrzebnych do pokonania przeciwników. Jest to przeszkoda, z którą sztuczna inteligencja od DeepMind do tej pory nie miała do czynienia. W końcu, gry planszowe takie jak Go dostarczają od razu wszystkie informacje dotyczące pola bitwy.
Sztuczna Inteligencja Google jeszcze nie radzi sobie w StarCrafcie II zbyt dobrze – nie potrafi pokonać nawet sztucznej inteligencji wbudowanej w grę. Niemniej, to się może zmienić szybciej niż myślicie.

Źródło: DeepMind