Astronomowie odkryli młodszą wersję Jowisza

51 Eridani b, którego atmosfera jest bogata w metan, został zauważony za pomocą nowego urządzenia zamontowanego na Gemini South Telescope w Chile. Sprzęt ma wielkość małego samochodu i został opracowany do filtrowania atmosferycznych turbulencji i zoptymalizowany, by wykrywać słabo widoczne planety, zlokalizowane w pobliżu jasnych gwiazd.
Ta egzoplaneta jest 20 milionów razy ciemniejsza od swojej gwiazdy macierzystej, która ma około 20 milionów lat. Dla porównania – Słońce ma już 4,5 miliarda lat. Więc w czym tak dokładnie 51 Eridani b przypomina największą planetę z naszego Układu? Na początek, jest dwa razy większy od Jowisza, podczas gdy te odkryte w przeszłości bywały pięć razy większe. Naukowcy podejrzewają także, że ta planeta uformowała się w podobny sposób do gazowych olbrzymów z Układu Słonecznego. Poza tym wcześniej odkryte egzoplanety tego typu miały zbyt wysoką temperaturę, a 51 Eridani b jest zbliżona do Jowisza również pod tym względem.
Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że tak jak w przypadku naszych gazowych olbrzymów, najpierw powstało skaliste jądro, kilka milionów lat przed rozpoczęciem przyciągania gazów. Inne planety są cieplejsze, ponieważ ten proces przebiegał zbyt szybko.
Astronomowie mają nadzieję, że ta młoda planeta pozasłoneczna pomoże im lepiej zrozumieć, jak nasze gazowe giganty formowały się wokół Słońca. Ale zanim to nastąpi, liczą na to, że we wrześniu nadarzy się kolejna okazja do ujrzenia 51 Eridani b – gdy znowu wyłoni się zza swojej gwiazdy.

Źródło: scitechdaily,com