Cuda w kosmosie! O takich odkryciach naukowcom się nie śniło!

Wszechświat nie przestaje nas zaskakiwać! Zaledwie wczoraj opowiadałem Wam o niesamowitej gwieździe HH34 emitującej strumienie gazu. Dziś natomiast sieć obiega informacja związana z innym, nie mniej ciekawym odkryciem. Całkiem niedaleko od Ziemi, bo w odległości tysiąca lat świetlnych odkryto Niecały tysiąc lat świetlnych od Ziemi znajduje się układ dwóch gwiazd, które razem mogą mieć nawet trzy osobne układy planetarne! To niesamowite!

Zdjęcie SVS 13 wykonane radioteleskopem ALMA

Układ podwójny SVS 13 – dwa Słońca na niebie i co jeszcze?

Najnowsze odkrycie astronomów to układ podwójny SVS 13. W jego skład wchodzą dwie gwiazdy o łącznej masie równej masie Słońca. Owe gwiazdy znajdują się bardzo blisko siebie wokół wspólnego środka masy. Odległość między nimi wynosi zaledwie 90 jednostek astronomicznych. Aby Wam to lepiej zobrazować – to odległość dwa razy większa od tej dzielącej Słońce od Plutona.

Układ SVS 13 to bardzo młode gwiazdy. Potwierdza to fakt, iż wciąż są one otoczone dyskami pyłowo-gazowymi, w których z czasem wykształcą się planety. Dodatkowo naukowcy odnotowali, że ów układ otoczony jest trzecim, głównym dyskiem takiego typu. Jeśli więc faktycznie planety uformują się w obrębie wszystkich trzech dysków, to jest bardzo możliwe, że dojdzie do powstania podwójnego układu z trzema układami planetarnymi. Byłby to prawdziwy ewenement!

Czytaj też: Teleskop Hubble’a z niesamowitym zdjęciem! Oto nietypowa młoda gwiazda!

Nowoczesne rozwiązania, z których w trzeciej dekadzie XXI wieku korzystają astronomowie pozwalają zaglądać dalej w kosmos, niż to było wcześniej możliwe. Dzięki temu możemy lepiej poznawać otaczający nas Wszechświat. To konieczne, jeśli kiedyś chcemy zacząć go eksplorować. Na razie jednak kluczowym celem powinny być dla nas wizyty na Marsie i na Księżycu.